Show simple item record

dc.contributor.authorRanta-Ylitalo, Marja Helena
dc.date.accessioned2023-12-01T07:07:54Z
dc.date.available2023-12-01T07:07:54Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.isbn978-951-39-9861-5
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92161
dc.description.abstractThis action research project was conducted at a Finnish Professional Foster Home. This dissertation studies the development process and the development of the Professional Foster Home toward a culture of community education. The development process aimed to reform a smoother and more functional every-day life at the Professional Foster Home. The framework for change was built on Kalevi Kaipio’s community education model. As the research progressed, the following research questions emerged: (1) How do the practices develop at the Professional Foster Home during the development project of community education? (2) What kinds of opportunities and challenges arise in everyday educational situations during the development project of community educa-tion? (3) Which practices of community education remain permanent during the follow-up phases in 2010 and 2020? The data were collected through interviews and meetings organized during the development project. The research focused on the educators’ experiences, emotions, reflections, and observations about the community of children and the community of educators. It also focused on their observations about the changes in the organizational culture of the whole Professional Foster Home community toward a culture of community educa-tion. The analysis was carried out through content analysis. In addition, the act-antial model (Greimas, 1980) was used to analyze the second research question. The key results showed that each educator acquired the culture of community education at their own pace, safety was improved in the community of children, and the group functioned better. In addition, there was constant dynamic variation at the interfaces of everyday life. To conclude, establishing a culture of community education requires constant and daily attention. Societal changes and changes within the organization and individual agency may all affect the development and establishment of a culture of community education.en
dc.description.abstractTämä on toimintatutkimus eräästä ammatillisesta perhekodista, sen kehittämisestä ja kehittymisestä kohti yhteisökasvatuksellista toimintakulttuuria. Kehittämisen tarkoituksena oli reformoida toimivampi ja sujuvampi perhekodin arki. Muutoksen viitekehys rakentuu Kalevi Kaipion kehittämän yhteisökasvatuksellisen toimintakulttuurin pohjalle. Tutkimuskysymykset muotoutuivat tutkimuksen edetessä seuraaviksi: Miten Ammatillisen Perhekodin toiminta kehittyy yhteisökasvatuksellisen kehittämisprojektin aikana? Millaisia mahdollisuuksia ja haasteita ilmenee kasvatuksellisessa arjessa Ammatillisen Perhekodin yhteisökasvatuksellisen kehittämisprojektin aikana? Mitä yhteisökasvatuksellisesta toimintakulttuurista jää pysymään seurantatutkimuksen seurannan vaiheissa vuosina 2010 ja 2020? Tieto hankittiin haastattelujen ja kehittämisprojektin tapaamisiin liittyvien keskustelujen pohjalta. Tutkimuskohteena olivat kasvattajien kokemukset, tuntemukset ja reflektoinnit sekä kasvattajien havainnot lapsivertaisryhmästä, kasvattajayhteisöstä ja koko perhekodin yhteisön organisaation toiminnan muuttumisesta kohti yhteisökasvatuksellista toimintakulttuuria. Analyysi tehtiin käyttämällä sisällön analyysia ja tutkimuskysymyksessä kaksi hyödynnettiin Greimasin (1980) aktanttimallia. Keskeisimpinä tuloksina mainittakoon, että kasvattajat omaksuivat yhteisökasvatuksellisen toimintakulttuurin kukin omassa tahdissaan, turvallisuus lapsiyhteisössä ja toimivuus lisääntyivät, ja arjen rajapinnoilla tapahtui jatkuvaa dynaamista vaihtelua. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että yhteisökasvatuksellisen toimintakulttuurin jääminen pysyväksi edellyttää sen ylläpitämistä arjessa ja että pysyvyys ja muutos ovat alttiita yhteiskunnallisille ja organisaation sisäisille muutoksille sekä yksilökohtaiselle toimijuudelle.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherJyväskylän yliopisto
dc.relation.ispartofseriesJYU Dissertations
dc.rightsIn Copyright
dc.titleArjen rajapinta Ammatillisen Perhekodin kehittämisprojektissa : Yhteisökasvatuksellisen toimintakulttuurin pysyvyys kehittämisprojektin ja pitkittäistutkimuksen aikana vuosina 2003-2020
dc.typeDiss.
dc.identifier.urnURN:ISBN:978-951-39-9861-5
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.relation.issn2489-9003
dc.rights.copyright© The Author & University of Jyväskylä
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationdoctoralThesis
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright