Arjen rajapinta Ammatillisen Perhekodin kehittämisprojektissa : Yhteisökasvatuksellisen toimintakulttuurin pysyvyys kehittämisprojektin ja pitkittäistutkimuksen aikana vuosina 2003-2020
Julkaistu sarjassa
JYU DissertationsTekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author & University of Jyväskylä
This action research project was conducted at a Finnish Professional Foster Home. This dissertation studies the development process and the development of the Professional Foster Home toward a culture of community education. The development process aimed to reform a smoother and more functional every-day life at the Professional Foster Home. The framework for change was built on Kalevi Kaipio’s community education model. As the research progressed, the following research questions emerged: (1) How do the practices develop at the Professional Foster Home during the development project of community education? (2) What kinds of opportunities and challenges arise in everyday educational situations during the development project of community educa-tion? (3) Which practices of community education remain permanent during the follow-up phases in 2010 and 2020? The data were collected through interviews and meetings organized during the development project. The research focused on the educators’ experiences, emotions, reflections, and observations about the community of children and the community of educators. It also focused on their observations about the changes in the organizational culture of the whole Professional Foster Home community toward a culture of community educa-tion. The analysis was carried out through content analysis. In addition, the act-antial model (Greimas, 1980) was used to analyze the second research question. The key results showed that each educator acquired the culture of community education at their own pace, safety was improved in the community of children, and the group functioned better. In addition, there was constant dynamic variation at the interfaces of everyday life. To conclude, establishing a culture of community education requires constant and daily attention. Societal changes and changes within the organization and individual agency may all affect the development and establishment of a culture of community education.
...
Tämä on toimintatutkimus eräästä ammatillisesta perhekodista, sen kehittämisestä ja kehittymisestä kohti yhteisökasvatuksellista toimintakulttuuria. Kehittämisen tarkoituksena oli reformoida toimivampi ja sujuvampi perhekodin arki. Muutoksen viitekehys rakentuu Kalevi Kaipion kehittämän yhteisökasvatuksellisen toimintakulttuurin pohjalle. Tutkimuskysymykset muotoutuivat tutkimuksen edetessä seuraaviksi: Miten Ammatillisen Perhekodin toiminta kehittyy yhteisökasvatuksellisen kehittämisprojektin aikana? Millaisia mahdollisuuksia ja haasteita ilmenee kasvatuksellisessa arjessa Ammatillisen Perhekodin yhteisökasvatuksellisen kehittämisprojektin aikana? Mitä yhteisökasvatuksellisesta toimintakulttuurista jää pysymään seurantatutkimuksen seurannan vaiheissa vuosina 2010 ja 2020? Tieto hankittiin haastattelujen ja kehittämisprojektin tapaamisiin liittyvien keskustelujen pohjalta. Tutkimuskohteena olivat kasvattajien kokemukset, tuntemukset ja reflektoinnit sekä kasvattajien havainnot lapsivertaisryhmästä, kasvattajayhteisöstä ja koko perhekodin yhteisön organisaation toiminnan muuttumisesta kohti yhteisökasvatuksellista toimintakulttuuria. Analyysi tehtiin käyttämällä sisällön analyysia ja tutkimuskysymyksessä kaksi hyödynnettiin Greimasin (1980) aktanttimallia. Keskeisimpinä tuloksina mainittakoon, että kasvattajat omaksuivat yhteisökasvatuksellisen toimintakulttuurin kukin omassa tahdissaan, turvallisuus lapsiyhteisössä ja toimivuus lisääntyivät, ja arjen rajapinnoilla tapahtui jatkuvaa dynaamista vaihtelua. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että yhteisökasvatuksellisen toimintakulttuurin jääminen pysyväksi edellyttää sen ylläpitämistä arjessa ja että pysyvyys ja muutos ovat alttiita yhteiskunnallisille ja organisaation sisäisille muutoksille sekä yksilökohtaiselle toimijuudelle.
...
Julkaisija
Jyväskylän yliopistoISBN
978-951-39-9861-5ISSN Hae Julkaisufoorumista
2489-9003Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- JYU Dissertations [870]
- Väitöskirjat [3599]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ammattiin valmistuvien nuorten kokemuksia seksuaalikasvatuksesta ammatillisen koulutuksen aikana
Palmroos, Maija; Lehtonen, Maria-Kaisa (2020)Nuorten terveysosaaminen on yhä eriytyneempää. Ammatillisen koulutuksen opiskelijoilla on tutkimustiedon valossa enemmän haasteita monilla terveyden osa-alueilla – niin myös seksuaaliterveydessä. Seksuaalikasvatuksen ... -
Ammatillisen koulutuksen opettajien kokemuksia työssä, vapaa-ajassa ja työhyvinvoinnissa tapahtuneista muutoksista koronavirusepidemian aikana
Nurmi, Anni (2021)Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin sitä, miten koronavirusepidemia oli ammatillisen koulutuksen opettajien mukaan vaikuttanut heidän työhönsä, vapaa-aikaansa ja työhyvinvointiinsa. Kyseessä oli siis laadullinen ... -
Yhteisöpedagogiksi tulemisen tarinat : narratiivinen tutkimus pedagogisen osaamisen ja ammatillisen identiteetin rakentumisesta yhteisöpedagogiopintojen aikana
Virkkala, Sari (Jyväskylän yliopisto, 2020)The interest of this research is to explore community educator students’ construction of pedagogical knowledge and professional identity. The objectives of the research are to explore how community educator students narrate ... -
Opetusvarmuuden kehittyminen ammatillisen opettajakoulutuksen aikana
Nykopp, Merja; Kajoskari, Tarja (1983) -
"Suomen kansa kuolee sukupuuttoon, kun miehet ovat keskenään : seksuaalivähemmistöjä käsittelevät lehtikirjoitukset homoseksuaalisuuden dekriminalisointiprosessin aikana vuosina 1970-71 sekä sairausluokituksen poistamisen yhteydessä vuosina 1979-1981
Juutistenaho, Julius (2016)Pro gradu -tutkielma tarkastelee seksuaalivähemmistöistä käytyä lehtikeskustelua homoseksuaalisuuden dekriminalisoinnin aikaan vuosina 1970–1971 sekä homoseksuaalisuuden sairausluokituksen poistamisen aikaan vuosina ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.