Seikkailukasvatus resilienssin kehittäjänä
Kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on luoda yleiskuva seikkailukasvatuksesta resilienssin kehittäjänä. Kirjallisuuskatsauksessa käytetyt tutkimukset käsittelevät 10–39-vuotiaita oppilaita ja opiskelijoita. Seikkailukasvatuksen yhteyksiä resilienssiin on sivuttu muutamassa kirjallisuuskatsauksessa, mutta aiempaa suoraa resilienssin ja seikkailukasvatuksen yhteyksiä tarkastelevaa kirjallisuuskatsausta ei ole tehty.
Seikkailukasvatusta resilienssin kehittäjänä tarkasteltiin kahdesta näkökulmasta. Ensin seikkailukasvatusta resilienssin kehittäjänä tarkasteltiin systemaattisella haulla JYKDOK:n kansainvälisten artikkelien hakukantaan. Haulla löytyi 12 artikkelia, joista viisi valikoitui mukaan. Toisena näkökulmana seikkailukasvatusta tarkasteltiin resilienssin osa-alueiden kehittäjänä. Resilienssin osa-alueiksi valikoitu Hermanin ym. (2011, 258) tekemän jaottelun pohjalta hallintakäsitys, minäpystyvyys ja koettu pätevyys, itsetunto, optimismi sekä sosiaalinen tuki.
Kirjallisuuskatsauksen systemaattisen osuuden kaikki viisi tutkimusta osoittivat seikkailukasvatuksen parantavan osallistujien resilienssiä. Tulokset eivät kuitenkaan olleet täysin yksimieliset, sillä yhdessä tutkimuksessa yhteys havaittiin tytöillä, mutta ei pojilla. Tämä tukee havaintoa kokemusmaailman merkityksestä resilienssin kehityksessä sekä mahdollista eroavaisuutta poikien ja tyttöjen resilienssin kehittymisessä. Kirjallisuuskatsauksen toisen näkökulman mukaan seikkailukasvatus tukee resilienssiä hallintakäsityksen, minäpystyvyyden ja koetun pätevyyden, optimismin sekä sosiaalisen tuen osa-alueiden kautta. Kirjallisuuskatsauksessa seikkailukasvatuksen yhteys itsetuntoon on ristiriitainen.
Kirjallisuuskatsauksen yksi keskeinen rajoite on käsitteiden haastavuus. Käsitteenä seikkailukasvatus ei ole yksiselitteinen sillä siihen vaikuttaa esimerkiksi kulttuuri ja toiminnan toteuttajan koulutusala. Resilienssi käsitteen erilaiset jäsentelyt tuovat poikkeavuutta eri tutkimuksien välille. Aihetta käsittelevien tutkimuksien vähäisen määrän takia keskeiseksi rajoitteeksi osoittautui myös tutkittavien laaja ikäjakauma, kulttuurilliset tekijät ja erilaiset tavat toteuttaa seikkailukasvatusta.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5362]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Kuva kertoo enemmän kuin.." : osallistava visuaalinen tutkimus ammattikorkeakouluopiskelijoiden kokemuksista seikkailu- ja elämyspedagogisen oppimisen näkökulmasta
Ollila, Laura (2013)Tutkimukseni tarkoituksena oli tutkia liikunnanohjaajaopiskelijoiden (AMK) seikkailuko-kemuksia kahdella melontaretkellä. Tutkimuksen kohderyhmän muodosti päijäthämäläisen ammattikorkeakoulun liikuntamatkailun ja luontoliikunnan ... -
Oppimisen ilo löytyy luonnosta : seikkailu- ja elämyspedagoginen luontoliikunta oppimisen tukena
Marttila, Maarit (2010) -
Luokasta läppärille : luokanopettajien kokemuksia kevään 2020 etäopetuksesta ja sen tuomien muutosten selviytymisestä resilienssin avulla
Jussila, Jasmin (2022)Maaliskuussa 2020 Suomen alakouluissa siirryttiin pääasiassa etäopetukseen parin päivän varoajalla COVID-19-pandemian takia, jolloin monet luokanopettajat joutuivat yllättäen toimimaan ensi kertaa etäopettajina. Tutkimukseni ... -
”Meen niin äärirajoille, että mun pääni hajoilee” : runollisen resilienssin poetiikkaa Cheekin rap-tuotannossa
Pakarinen, Anna (Suomalaisen kirjallisuuden seura, 2024)Tutkin artikkelissani Cheekin rap-sanoitusten poetiikkaa. Cheek eli Jare Tiihonen on suomalainen rap-artisti, joka päätti suomalaisessa populaarikulttuurissa ennen kokemattomaksi kasvaneen ja vahvasti tunteita herättäneen ...