Show simple item record

dc.contributor.advisorNärhi, Vesa
dc.contributor.advisorSavolainen, Hannu
dc.contributor.authorViik-Ojala, Katja
dc.date.accessioned2023-11-24T07:26:46Z
dc.date.available2023-11-24T07:26:46Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/92064
dc.description.abstractOnnistuneen implementaation yhtenä edellytyksenä on henkilöstön motivaatio näyttöön perustuvien menetelmien käyttöön. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatushenkilöstön suhtautumista ja sitoutumista tutkimusnäyttöön perustuvan Positiivisesti ryhmässä oppiva varhaiskasvatus (ProVaka) –toimintamallin mukaisiin työtapoihin: yhteisön yhdenmukaiseen toimintaan ja käyttäytymisodotusten laadintaan, toivotun käyttäytymisen systemaattiseen opettamiseen sekä kohdennetun positiivisen palautteen avulla ohjaamiseen varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen aineisto on kerätty osana Jyväskylän yliopiston vuosina 2018–2019 järjestämää koulutuskokonaisuutta ”ProVaka – sosiaalisten taitojen tukeminen päiväkodin toimintakulttuuria kehittämällä”. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella ProVaka-intervention alussa syksyllä 2018. Vastauksia haluttiin erityisesti siihen, miten henkilöstö suhtautuu ja sitoutuu jo aiemmin vaikuttavaksi todetun ProKoulu-toimintamallin mukaiseen toimintaan varhaiskasvatuksessa ja onko työtehtävällä yhteyttä suhtautumiseen ja sitoutumiseen. Tutkimukseen osallistui kaikki ProVaka-koulutushankkeen päiväkodit (20) ja vastaukset pyydettiin koko päiväkodin henkilöstöltä. Kyselyyn vastasi 305 henkilöä. Aineiston analyysimenetelminä käytettiin eksploratiivista faktorianalyysia ja Mann-Whitney U -testiä. Varhaiskasvatuksen henkilöstöstä 93 % vastasi suhtautuvansa myönteisesti ja sitoutuvansa ProVaka-toimintamallin mukaisiin työtapoihin. Tuloksissa havaittiin tilastollisesti merkitsevä ero pedagogisessa vastuussa toimivien ja ei-pedagogisessa vastuussa toimivien työtehtävien välillä. Ryhmät erosivat toisistaan siten, että pedagogisessa vastuussa olevat suhtautuivat myönteisemmin ProVaka-toimintamalliin ja sitoutuivat vahvemmin ProVaka-toimintamallin mukaisiin työtapoihin.fi
dc.format.extent36
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherProVaka
dc.subject.othersosioemotionaalisten taitojen tukeminen
dc.subject.otherimplementointi
dc.titleVarhaiskasvatushenkilöstön suhtautuminen ja sitoutuminen ProVaka-toimintamallin mukaisiin työtapoihin varhaiskasvatuksessa
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202311248079
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.subject.ysositoutuminen (toiminta)
dc.subject.ysohenkilöstö
dc.subject.ysotyötavat
dc.subject.ysotoimintamallit
dc.subject.ysokehittäminen
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright