Varhaiskasvatushenkilöstön suhtautuminen ja sitoutuminen ProVaka-toimintamallin mukaisiin työtapoihin varhaiskasvatuksessa
Authors
Date
2023Copyright
© The Author(s)
Onnistuneen implementaation yhtenä edellytyksenä on henkilöstön motivaatio näyttöön perustuvien menetelmien käyttöön. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatushenkilöstön suhtautumista ja sitoutumista tutkimusnäyttöön perustuvan Positiivisesti ryhmässä oppiva varhaiskasvatus (ProVaka) –toimintamallin mukaisiin työtapoihin: yhteisön yhdenmukaiseen toimintaan ja käyttäytymisodotusten laadintaan, toivotun käyttäytymisen systemaattiseen opettamiseen sekä kohdennetun positiivisen palautteen avulla ohjaamiseen varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksen aineisto on kerätty osana Jyväskylän yliopiston vuosina 2018–2019 järjestämää koulutuskokonaisuutta ”ProVaka – sosiaalisten taitojen tukeminen päiväkodin toimintakulttuuria kehittämällä”. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella ProVaka-intervention alussa syksyllä 2018. Vastauksia haluttiin erityisesti siihen, miten henkilöstö suhtautuu ja sitoutuu jo aiemmin vaikuttavaksi todetun ProKoulu-toimintamallin mukaiseen toimintaan varhaiskasvatuksessa ja onko työtehtävällä yhteyttä suhtautumiseen ja sitoutumiseen. Tutkimukseen osallistui kaikki ProVaka-koulutushankkeen päiväkodit (20) ja vastaukset pyydettiin koko päiväkodin henkilöstöltä. Kyselyyn vastasi 305 henkilöä. Aineiston analyysimenetelminä käytettiin eksploratiivista faktorianalyysia ja Mann-Whitney U -testiä. Varhaiskasvatuksen henkilöstöstä 93 % vastasi suhtautuvansa myönteisesti ja sitoutuvansa ProVaka-toimintamallin mukaisiin työtapoihin. Tuloksissa havaittiin tilastollisesti merkitsevä ero pedagogisessa vastuussa toimivien ja ei-pedagogisessa vastuussa toimivien työtehtävien välillä. Ryhmät erosivat toisistaan siten, että pedagogisessa vastuussa olevat suhtautuivat myönteisemmin ProVaka-toimintamalliin ja sitoutuivat vahvemmin ProVaka-toimintamallin mukaisiin työtapoihin.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29606]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lasten sosioemotionaalisten taitojen tukeminen varhaiskasvatuksessa
Määttä, Sami; Koivula, Merja; Huttunen, Kerttu; Paananen, Mika; Närhi, Vesa; Savolainen, Hannu; Laakso, Marja-Leena (Opetushallitus, 2017) -
"Toinen voi lohduttaa toista. Kokea empatiaa ja samaistua" : sosioemotionaalisten taitojen merkitys tiimityöskentelylle ja sosiaaliselle työhyvinvoinnille varhaiskasvatuksessa
Arvaja, Iina (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää Suomessa työskentelevien varhaiskasvatuksen työntekijöiden sosioemotionaalisten taitojen merkitystä tiimityöskentelylle ja sosiaaliselle työhyvinvoinnille varhaiskas ... -
Papilio-ohjelman vaikutus lasten sosioemotionaalisten taitojen kehittymisessä
Laukka, Minna (2017)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Papilio-ohjelman lapsille suunnatun intervention vaikuttavuutta lasten sosioemotionaalisten taitojen kehittymisessä. Tutkimuksessa hyödynnettiin Jyväskylän yliopiston Papilio-ohjelma ... -
3-4-vuotiaiden päiväkotilasten sosioemotionaalisten taitojen ilmeneminen ja arviointi liikunnassa
Takala, Katri (University of Jyväskylä, 2014) -
Kohti sosioemotionaalisia taitoja ja lasten osallisuutta tukevaa toimintakulttuuria : ProVaka-toimintamallin pilottivaiheen analyysi
Karhu, Anne; Heiskanen, Noora; Närhi, Vesa (Suomen varhaiskasvatus ry, 2021)Kaikkien lasten osallisuuden tukeminen edellyttää tarvittavan kehityksen ja oppimisen tuen järjestämistä varhaiskasvatukseen. Osallistavan varhaiskasvatuksen toimintakulttuurin kehittämisellä tuetaan koko lapsiryhmän kanssa ...