Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorSollo, Niko
dc.date.accessioned2023-11-21T06:54:07Z
dc.date.available2023-11-21T06:54:07Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91969
dc.description.abstractTavanomaista sanastoa ja kuvastoa uusiin ja epätavanomaisiin konteksteihin muuntavat videopeliteokset tarjoavat digitaalisina teksteinä kiinnostavia kysymyksenasetteluja pelien multimodaalisesti tapahtuvan viestinnän rakenteen eheyden analysoinnille, sekä pelien tekstin liikkuvien osien erityispiirteiden tarkasteluun. Tämän tutkielman tavoitteena oli havaita ja esitellä Death Stranding-pelin omakantaisen multimodaalisten viestintäelementtien organisoinnin logiikkaa. Death Stranding on tieteisseikkailupeli, jossa pelaaja matkaa kuriirin Sam Porter Bridgesin roolissa tehtävänään herättää henkiin raunioituneen maailman sisällä uusi symbolinen sekä infrakstrutuurillinen yhteistyöverkosto. Tämän kerronallisen miljöön sisällä pelissä esiintyy valikoima toistuvia käsitteitä jotka matkaavat ja mutatoituvat kontekstista toiseen epätavanomaisin tehokeinoin. Tutkielmassani yhdistin metonymian, koheesion ja systeemis-funktionaalisen kieliteorian informaatiorakenteen työkalut yhtenäiseksi, synteettiseksi näkökulmaksi lähilukuanalyysiä varten. Valitsin kolme avainkäsitettä seurattavaksi pelin keskeisestä sisällöstä tarkastellakseni niiden vaikutuksia pelin koheesioon tekstinä. Nämä olivat pelissä aluksi erisniminä esitellyt ”Bridges”, ”Porter” ja ”Strand”, jotka muovautuivat pelin edetessä monitulkinnallisemmiksi lekseemeiksi. Tutkimukseni osoittaa, että levittämällä epätavallisesti käyttäytyviä avainkäsitteitänsä yhtäaikaisesti pelin eri modaliteettien kehystettäväksi Death Stranding tuo kerrontaansa merkittävästi liikevoimaa ja koheesiota. Pelin päähahmon seikkailua sponsoroiva ja fasilitoiva Bridges-logistiikkayhtiö osoittautuu toimivansa pelissä metonyyminä kansalliselle uudelleenrakennusprojektille kataklysmin jäljiltä. Tutkimuksessa seurattu sanasto osoittautuu järjestäytyvän pelissä dynaamisesti merkitsemään pelimaailman keskeisiä toimijoita ja konsepteja tavanomaisen yleis- ja erisnimitason lisäksi myös sen ulkopuolelta kiihtyvällä tahdilla.fi
dc.format.extent79
dc.language.isoen
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othersystemic functional linguistics
dc.subject.otherludology
dc.subject.otherHideo Kojima
dc.subject.otherDeath Stranding
dc.subject.otherinteractive
dc.titleBuilding “Bridges” : metonymy and the integrity of cohesion in the video game Death Stranding
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202311217989
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysovideopelit
dc.subject.ysodiskurssianalyysi
dc.subject.ysometonymia
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysodigitaaliset pelit
dc.subject.ysomultimodaalisuus
dc.subject.ysosidoksisuus
dc.subject.ysopelit
dc.subject.ysovideo games
dc.subject.ysodiscourse analysis
dc.subject.ysometonymy
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysodigital games
dc.subject.ysomultimodality
dc.subject.ysocohesion (linguistics)
dc.subject.ysogames
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright