Female players’ perceptions of playing video games and their effect on language learning
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Videopelien saatavuus ja pelaaminen on lisääntynyt räjähdysmäisesti, peleihin ja pelialaan panostetaan enemmän ja alalle voi kouluttautua jo useammassa oppilaitoksessa Suomessa. Myös pelaamisen tutkimus on lisääntynyt ja videopeleillä on havaittu olevan paljon erilaisia positiivisia vaikutuksia. Etenkin kieltenoppimista on tutkittu paljon ja videopelien on todettu olevan hyödyllisiä kieltenoppimisen kannalta (esimerkiksi Reinhardt, 2019; Sundqvist & Sylvén 2012; Uuskoski, 2011). Usein tyttöjen osuus näissä tutkimuksissa on kuitenkin ollut melko vähäistä. Syyksi tähän on arveltu, että tytöt eivät pelaa, he eivät pelaa yhtä paljon kuin pojat tai he pelaavat erilaisia pelejä (esimerkiksi Saarela, 2010; Uuskoski, 2011; Phan, Jardina and Hoyle, 2012). Perinteisesti tyttöjä ei ole myöskään välttämättä hyväksytty osaksi videopelien maailmaa, esimerkkinä tästä ongelmallinen Gamergate -ilmiö. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, kokevatko tytöt oppivansa kieliä videopelejä pelaamalla, tutkia heidän pelikäyttäytymistään ja -mieltymyksiään sekä kokemuksiaan niin videopelien pelaamisesta kuin kielenoppimisesta.
Aineisto kerättiin kyselylomakkeella, jossa oli sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä, ja siihen vastasi yhteensä 84 naista. Osallistujien vähäisyyden takia ja siksi, että heistä suurin osa oli suomalaisia, tuloksia voidaan pitää enintään suuntaa antavina ja ne tulee ymmärtää Suomen kontekstissa. Tuloksista kävi ilmi, että vaikka suurin osa vastaajista koki oppineensa kieltä videopelejä pelaamalla, moni koki myös, että tämä ei näkynyt heidän arvosanoissaan. Etenkin sanaston ja luetun- ja kuullun ymmärryksen koettiin parantuneen. Osallistujat kokivat, että yhtenä isoimpana syynä tällaiseen kielenkehitykseen on se, että pelit ovat pääosin englanninkielisiä, jolloin tarinan ja pelissä etenemisen kannalta pelaajan on pakko oppia ymmärtämään pelin kieltä. Toisin sanoen tytöt motivoituivat oppimaan kieltä edetäkseen pelissä ja nauttiakseen siitä enemmän. Pelien suuren kirjon takia sopivan aineistoa löytäminen eri asioista kiinnostuneille, eri tasoisilla ja erityyppisille oppijoille on helppoa, minkä takia pelejä voitaisiin käyttää edistämään kieltenoppimista kouluissa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Single-player interactive story videogames and narrative decision making’s correlation to English language learning : views and experiences of English majors who play videogames regularly
Oksanen, Jere (2020)Videopelien ja vieraan kielen oppimisen yhteys on suuresti tutkittu aihe, mutta yksinpeli-videopelien tutkimus on ollut alalla hyvin vähäistä. Viimeisen kymmenen vuoden aikana on ilmestynyt monta menestynyttä yksinpeli-videopeliä, ... -
Gamers’ perceptions on vocabulary acquisition via video games : Escape from Tarkov’s effects on learning English
Räsänen, Reetu (2024)Videopelien suosio on kasvanut 2000-luvulla, ja sen vuoksi niiden vaikutuksia sekä mahdollista käyttöä kielenoppimisen tukena tutkitaan jatkuvasti. Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan Escape from Tarkov videopelin ... -
Digital gaming preferences among Finnish primary school students and their connection to English language learning
Rajala, Riku (2019)Digitaaliset pelit ovat vuosikymmenien kuluessa kehittyneet paljon ja samallanousseet suureen suosioon ja yleiseksi harrastukseksi Suomessakin. Viihdearvon lisäksi niistä on kuitenkin myös koulutuksellista hyötyä niiden ... -
Exploring the potential of video games for enhancing English spoken and written communication skills
Asumus, Eetu (2023)Digitaalisten videopelien pelaaminen on yksi maailman suosituimmista harrastuksista nykyään. Kielenoppimista videopelien avulla on tutkittu runsaasti niiden tarjoamien erilaisten kielenoppimismahdollisuuksien takia. Tämä ... -
Secondary school students' views of video games' effect on language learning
Autio, Petri (2018)Videopelien pelaaminen on yksi merkittävimmistä ajanviettotavoista ikään tai sukupuoleen katsomatta. Pelaamisen kasvu on ollut räjähdysmäistä ja sen yleisyys kasvaa jatkuvasti edelleen. Kokonaisvaltainen kielenoppiminen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.