dc.contributor.author | Honko, Mari | |
dc.contributor.author | Tervola, Maija | |
dc.contributor.editor | Hynninen, Niina | |
dc.contributor.editor | Herneaho, Irina | |
dc.contributor.editor | Sippola, Eeva | |
dc.contributor.editor | Isosävi, Johanna | |
dc.contributor.editor | Yang, Mei | |
dc.date.accessioned | 2023-11-06T08:20:30Z | |
dc.date.available | 2023-11-06T08:20:30Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.citation | Honko, M., & Tervola, M. (2023). ”Opiskelen joka päivä vaikka on raskasta” : monikielisten korkeakouluopiskelijoiden kuvauksia suomenkielisissä tutkinto-ohjelmissa opiskelusta. In N. Hynninen, I. Herneaho, E. Sippola, J. Isosävi, & M. Yang (Eds.), <i>Kieli ja osallisuus. Språk och delaktighet. Language and participation</i> (pp. 107-137). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. AFinLAn vuosikirja, 2023. <a href="https://doi.org/10.30661/afinlavk.127096" target="_blank">https://doi.org/10.30661/afinlavk.127096</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_194272037 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91778 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksemme kohdistuu monikielisten opiskelijoiden kokemuksiin suomenkielisissä tutkinto-ohjelmissa opiskelusta. Erilaisista taustoista tulevien opiskelijoiden osallisuuden lisääminen korkeakoulutuksessa on nostettu tavoitteeksi eri puolilla maailmaa, Suomessakin, etenkin viimeisten kymmenen vuoden aikana (ks. esim. OKM 2019; Burke 2020). Suomen kielen taidon riittävyys rajaa opintoihin pääsyä ja voi vaikuttaa muun muassa opintojen etenemiseen sekä opiskeluyhteisössä toimimiseen, minkä vuoksi se on yksi keskeinen osallisuutta määrittävä tekijä korkeakouluopinnoissa. Tässä artikkelissa käsittelemme erityisesti sitä, millaiseksi opiskelijoiden oma kokemus opinnoissa pärjäämisestä on muodostunut ja millaisia osallisuutta vahvistavia tai sitä murentavia näkökulmia pärjäämisen kuvaukset paljastavat, kun niitä tarkastellaan myös suhteessa saatavilla olevaan taustatietoon. Aineisto on kerätty yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen opiskelijoille suunnatulla verkkokyselyllä. Aineiston keruun olemme rajanneet niihin monikielisiin opiskelijoihin, joille suomi ei heidän oman kokemuksensa mukaan ole vahvin kieli ja joille opiskelukieli siksi saattaa lisätä opiskelun kuormittavuutta. | fi |
dc.description.abstract | Higher education students with a multilingual background are a small but growing group in Finnish-language degree programmes. In this article, we present the results of the first phase of our longitudinal study in which we use written descriptions and qualitative thematic analysis to examine these students’ experiences of coping in higher education in relation to their Finnish language skills. The data consist of the responses of 261 students to a web survey, with a focus on the students’ written descriptions of coping with their studies. Five main themes emerged in the data: 1) the overload caused by the feeling that studying takes a lot of time, 2) the independence of studying in academia and its consequences, 3) the effects of the progress of studies and the language proficiency level on the perceptions of coping, 4) comparing oneself to what we call here cis-speakers of Finnish language, and 5) the psychosocial burden of studying in Finnish. In addition, we present students’ experiences of receiving support for studying in Finnish. | en |
dc.format.extent | 331 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry | |
dc.relation.ispartof | Kieli ja osallisuus. Språk och delaktighet. Language and participation | |
dc.relation.ispartofseries | AFinLAn vuosikirja | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | ”Opiskelen joka päivä vaikka on raskasta” : monikielisten korkeakouluopiskelijoiden kuvauksia suomenkielisissä tutkinto-ohjelmissa opiskelusta | |
dc.type | book part | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202311067793 | |
dc.contributor.laitos | Soveltavan kielentutkimuksen keskus | fi |
dc.contributor.laitos | Centre for Applied Language Studies | en |
dc.contributor.oppiaine | Soveltava kielentutkimus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Hyvinvoinnin tutkimuksen yhteisö | fi |
dc.contributor.oppiaine | Monilukutaito oppimisessa ja yhteiskunnallisessa osallisuudessa | fi |
dc.contributor.oppiaine | Applied language studies | en |
dc.contributor.oppiaine | School of Wellbeing | en |
dc.contributor.oppiaine | Multiliteracies for social participation and in learning across the life span | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/BookItem | |
dc.relation.isbn | 978-951-9388-76-2 | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_3248 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 107-137 | |
dc.relation.issn | 2343-2608 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry 2023 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | bookPart | |
dc.subject.yso | suomen kieli | |
dc.subject.yso | kokemukset | |
dc.subject.yso | monikielisyys | |
dc.subject.yso | kielitaito | |
dc.subject.yso | korkeakouluopiskelu | |
dc.subject.yso | suoriutuminen | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p8856 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p3209 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6720 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p5797 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p13164 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p10270 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p16486 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.relation.doi | 10.30661/afinlavk.127096 | |
dc.type.okm | A3 | |