Show simple item record

dc.contributor.authorHonko, Mari
dc.contributor.authorTervola, Maija
dc.contributor.editorHynninen, Niina
dc.contributor.editorHerneaho, Irina
dc.contributor.editorSippola, Eeva
dc.contributor.editorIsosävi, Johanna
dc.contributor.editorYang, Mei
dc.date.accessioned2023-11-06T08:20:30Z
dc.date.available2023-11-06T08:20:30Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.citationHonko, M., & Tervola, M. (2023). ”Opiskelen joka päivä vaikka on raskasta” : monikielisten korkeakouluopiskelijoiden kuvauksia suomenkielisissä tutkinto-ohjelmissa opiskelusta. In N. Hynninen, I. Herneaho, E. Sippola, J. Isosävi, & M. Yang (Eds.), <i>Kieli ja osallisuus. Språk och delaktighet. Language and participation</i> (pp. 107-137). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry. AFinLAn vuosikirja, 2023. <a href="https://doi.org/10.30661/afinlavk.127096" target="_blank">https://doi.org/10.30661/afinlavk.127096</a>
dc.identifier.otherCONVID_194272037
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91778
dc.description.abstractTutkimuksemme kohdistuu monikielisten opiskelijoiden kokemuksiin suomenkielisissä tutkinto-ohjelmissa opiskelusta. Erilaisista taustoista tulevien opiskelijoiden osallisuuden lisääminen korkeakoulutuksessa on nostettu tavoitteeksi eri puolilla maailmaa, Suomessakin, etenkin viimeisten kymmenen vuoden aikana (ks. esim. OKM 2019; Burke 2020). Suomen kielen taidon riittävyys rajaa opintoihin pääsyä ja voi vaikuttaa muun muassa opintojen etenemiseen sekä opiskeluyhteisössä toimimiseen, minkä vuoksi se on yksi keskeinen osallisuutta määrittävä tekijä korkeakouluopinnoissa. Tässä artikkelissa käsittelemme erityisesti sitä, millaiseksi opiskelijoiden oma kokemus opinnoissa pärjäämisestä on muodostunut ja millaisia osallisuutta vahvistavia tai sitä murentavia näkökulmia pärjäämisen kuvaukset paljastavat, kun niitä tarkastellaan myös suhteessa saatavilla olevaan taustatietoon. Aineisto on kerätty yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen opiskelijoille suunnatulla verkkokyselyllä. Aineiston keruun olemme rajanneet niihin monikielisiin opiskelijoihin, joille suomi ei heidän oman kokemuksensa mukaan ole vahvin kieli ja joille opiskelukieli siksi saattaa lisätä opiskelun kuormittavuutta.fi
dc.description.abstractHigher education students with a multilingual background are a small but growing group in Finnish-language degree programmes. In this article, we present the results of the first phase of our longitudinal study in which we use written descriptions and qualitative thematic analysis to examine these students’ experiences of coping in higher education in relation to their Finnish language skills. The data consist of the responses of 261 students to a web survey, with a focus on the students’ written descriptions of coping with their studies. Five main themes emerged in the data: 1) the overload caused by the feeling that studying takes a lot of time, 2) the independence of studying in academia and its consequences, 3) the effects of the progress of studies and the language proficiency level on the perceptions of coping, 4) comparing oneself to what we call here cis-speakers of Finnish language, and 5) the psychosocial burden of studying in Finnish. In addition, we present students’ experiences of receiving support for studying in Finnish.en
dc.format.extent331
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry
dc.relation.ispartofKieli ja osallisuus. Språk och delaktighet. Language and participation
dc.relation.ispartofseriesAFinLAn vuosikirja
dc.rightsIn Copyright
dc.title”Opiskelen joka päivä vaikka on raskasta” : monikielisten korkeakouluopiskelijoiden kuvauksia suomenkielisissä tutkinto-ohjelmissa opiskelusta
dc.typebook part
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202311067793
dc.contributor.laitosSoveltavan kielentutkimuksen keskusfi
dc.contributor.laitosCentre for Applied Language Studiesen
dc.contributor.oppiaineSoveltava kielentutkimusfi
dc.contributor.oppiaineHyvinvoinnin tutkimuksen yhteisöfi
dc.contributor.oppiaineMonilukutaito oppimisessa ja yhteiskunnallisessa osallisuudessafi
dc.contributor.oppiaineApplied language studiesen
dc.contributor.oppiaineSchool of Wellbeingen
dc.contributor.oppiaineMultiliteracies for social participation and in learning across the life spanen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/BookItem
dc.relation.isbn978-951-9388-76-2
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_3248
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange107-137
dc.relation.issn2343-2608
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry 2023
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationbookPart
dc.subject.ysosuomen kieli
dc.subject.ysokokemukset
dc.subject.ysomonikielisyys
dc.subject.ysokielitaito
dc.subject.ysokorkeakouluopiskelu
dc.subject.ysosuoriutuminen
dc.subject.ysoopiskelijat
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p8856
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p3209
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6720
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p5797
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p13164
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10270
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p16486
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.relation.doi10.30661/afinlavk.127096
dc.type.okmA3


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright