CLIL students’ production of cognitive discourse functions : comparing Finnish and Spanish contexts
Llinares, A., & Nikula, T. (2023). CLIL students’ production of cognitive discourse functions : comparing Finnish and Spanish contexts. Language and Education, Early online. https://doi.org/10.1080/09500782.2023.2211049
Julkaistu sarjassa
Language and EducationPäivämäärä
2023Oppiaine
Soveltava kielentutkimusMonilukutaito oppimisessa ja yhteiskunnallisessa osallisuudessaHyvinvoinnin tutkimuksen yhteisöApplied language studiesMultiliteracies for social participation and in learning across the life spanSchool of WellbeingPääsyrajoitukset
Embargo päättyy: 2024-12-01Pyydä artikkeli tutkijalta
Tekijänoikeudet
© 2023 informa uK Limited, trading as taylor & Francis group
This article presents findings from an empirical study in which we investigated Content and Language Integrated Learning (CLIL) students’ linguistic resources in the L2 (English) to convey different Cognitive Discourse Functions (Dalton-Puffer 2013; Citation2016)—Describe, Compare (Categorize), Report, Evaluate and Explore—in two different contexts. The participants were primary school students (grade 6) participating in CLIL programs in Finland and Spain. To allow comparison, two sets of data were obtained by asking the students to write in response to a similar prompt in the area of social science (History in the Spanish context and Geography in the Finnish context). We compared the frequency of the Cognitive Discourse Functions (CDFs) produced, and the fluency and complexity of students’ realizations of CDFs, using tools of Systemic Functional Linguistics. The results reveal similarities across contexts in the frequency and extension of some of the CDFs produced, and differences in terms of CDF complexity, measured in students’ use of clause complexes, Appraisal resources and complex nominal groups to express different CDFs.
...
Julkaisija
RoutledgeISSN Hae Julkaisufoorumista
0950-0782Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/183400379
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisätietoja rahoituksesta
This study was supported by the Ministerio de Economía y Competitividad (Spain). Ref: FFI2014-55590-R.Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Knowing matters : how students address lack of knowledge in bilingual classroom interaction
Jakonen, Teppo (University of Jyväskylä, 2014) -
Kielenoppimisen kysymyksiä
Sajavaara, Kari; Piirainen-Marsh, Arja (Jyväskylän yliopisto, soveltavan kielentutkimuksen keskus, 1999) -
Conceptualising Assessment and Learning in the CLIL Context. An Introduction
Leontjev, Dmitri; deBoer, Mark (Springer International Publishing, 2020)Multiple CLIL writers (e.g. Ball et al. 2015) have emphasised the significant role of assessment in promoting learning in CLIL classrooms, where there is a dual focus on learning content and language (Genesee and Hamayan ... -
Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package
Tolvanen, Nina (2018)Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ... -
Gender, identity and representation in video games : an elective discourse-oriented course for Finnish EFL upper secondary school students
Rautiainen, Miika (2015)Suomen koulujen opetussuunnitelmat pyrkivät toteuttamaan ja edistämään tasa-arvoa, mutta tasa-arvon toteutuminen koulujen arjessa vaatii vielä työtä. Samaan aikaan videopeleistä on tullut suosittu harrastus nuorten ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.