Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorGustafsson, Jasmine
dc.contributor.authorKulmala, Markus
dc.contributor.authorLahti, Henri
dc.contributor.authorLyyra, Nelli
dc.contributor.authorMarkkanen, Ilona
dc.contributor.authorNg, Kwok
dc.contributor.authorOjala, Kristiina
dc.contributor.authorPaakkari, Leena
dc.contributor.authorPaakkari, Olli
dc.contributor.authorPuupponen, Maija
dc.contributor.authorSimonsen, Nina
dc.contributor.authorTynjälä, Jorma
dc.contributor.authorVillberg, Jari
dc.contributor.authorVälimaa, Raili
dc.contributor.editorOjala, Kristiina
dc.contributor.editorKulmala, Markus
dc.date.accessioned2023-11-03T06:47:18Z
dc.date.available2023-11-03T06:47:18Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.isbn978-951-39-9753-3
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/91381
dc.description.abstractWHO-Koululaistutkimus on Suomessa käytetty nimi Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) -tutkimukselle, jonka kyselyyn vastasi 11-, 13- ja 15-vuotiaita koululaisia yli 50 maasta aineistokeräyksessä 2021/2022. Ensimmäisen aineistonkeräys oli 40 vuotta sitten vuonna 1983 ja vuonna 2022 aineistoa kerättiin 11. kerran. Suomessa anonyymiin kyselyyn vastaavat koululaiset ovat perusopetuksen 5., 7. ja 9. luokalta. WHO-Koululaistutkimuksen tavoitteena on tuottaa kansainvälisesti vertailukelpoista ja kansallisesti tärkeää tietoa koululaisten terveyskäyttäytymisestä, terveydestä ja hyvinvoinnista sekä niiden taustalla olevista tekijöistä. Lisäksi tavoitteena on lisätä ymmärrystä terveyden eriarvoisuudesta ja arvioida terveyden eriarvoisuuden kehittymistä eri aineistonkeruuvuosien välillä. Tutkimus tuottaa tietoa lasten ja nuorten terveyden edistämisen käytänteiden ja poliittisen päätöksenteon tueksi. Tutkimuksesta vastaa tutkijaryhmä Jyväskylän yliopiston Liikuntatieteellisessä tiedekunnassa toimivasta Terveyden edistämisen tutkimuskeskuksesta. Tutkimusta johtavat apulaisprofessori Leena Paakkari ja yliopistonlehtori Nelli Lyyra. Tässä raportissa esitetään WHO-Koululaistutkimuksen 2022 tuloksia 5-, 7- ja 9-luokkalaisten koululaisten koetusta terveydestä, yksinäisyydestä, mielen hyvinvoinnista, koulukokemuksista, terveystottumuksista sekä terveyttä vaarantavasta käyttäytymisestä ja terveyden voimavaroista. Ajallisia muutoksia tarkastellaan vertaamalla vuoden 2022 tuloksia vuosiin 2014 ja 2018. Raportti sisältää myös suomen- ja ruotsinkielisten nuorten hyvinvoinnin vertailua vuoden 2022 tulosten perusteella. Raportti päättyy terveyden ylläpitämiselle ja edistämiselle tärkeän terveyden lukutaidon tilan sekä sen ja koetun terveyden ja terveyskäyttäytymisen välisten yhteyksien tarkasteluun.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherJyväskylän yliopisto
dc.relation.ispartofseriesJYU Reports
dc.rightsCC BY 4.0
dc.titleKoululaisten terveys ja muuttuvat haasteet 2022 : WHO-Koululaistutkimus 40 vuotta
dc.typebook
dc.identifier.urnURN:ISBN:978-951-39-9753-3
dc.identifier.doi10.17011/jyureports/2023/25
dc.relation.issn2737-0046
dc.relation.numberinseries25
dc.rights.copyright© 2023 Kirjoittajat ja Jyväskylän yliopisto
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

  • JYU Reports [48]
    Raporttisarja, jossa julkaistaan hankkeiden väli- ja loppuraportteja sekä muita yliopistoon liittyviä julkaisuja.

Näytä suppeat kuvailutiedot

CC BY 4.0
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on CC BY 4.0