Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorWaltzer, Katariina
dc.contributor.authorPenttinen, Leena
dc.contributor.authorHolopainen, Leena
dc.contributor.authorLappalainen, Kristiina
dc.date.accessioned2023-10-24T10:54:04Z
dc.date.available2023-10-24T10:54:04Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationWaltzer, K., Penttinen, L., Holopainen, L., & Lappalainen, K. (2022). Välivuotta viettävien nuorten toimijuus viivästyneessä koulutussiirtymässä. <i>Nuorisotutkimus</i>, <i>40</i>(3), 5-21. <a href="https://doi.org/10.57049/nuorisotutkimus.9122541" target="_blank">https://doi.org/10.57049/nuorisotutkimus.9122541</a>
dc.identifier.otherCONVID_159291448
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90603
dc.description.abstractElämänkulussa kriittisinä nuoruusikään liittyvinä siirtyminä näyttäytyvät koulutusvalinnat ja työelämään siirtyminen. Aiemmassa tutkimuksessa on kiinnitetty huomiota siihen, kuinka nuorten aikuisten toimijuutta määrittävät yhteiskunnalliset ja kulttuuriset odotukset ja täytyminen. Tässä artikkelissa tarkastelemme korkeakouluopintoihin pyrkivien välivuosia viettäneiden nuorten toimijuutta koulutussiirtymässä. Tutkimuksen keskeinen käsite on toimijuus elämänkulussa. Tutkimukseen haastateltiin 28:aa nuorta aikuista, joilla on takanaan toisen asteen koulutus sekä sen jälkeisiä suunniteltuja tai suunnittelemattomia välivuosia ennen korkeakouluun hakeutumista tai pääsyä. Haastateltavat olivat osallistuneet Korkeakoulustartti-hankkeen järjestämään toimintaan, jonka tavoitteena oli tukea uravalintaan liittyvää päätöksentekoa ja korkeakouluun hakeutumista. Aineisto kerättiin vuosina 2O19-2O21. Analysoimme toimijuuden modaliteettien avulla nuorten toimijuutta heidän itsensä kokemana voimisen, haluamisen, tuntemisen, osaamisen, kykenemisen ja täytymisen monimuotoisena dynamiikkana. Tulokset kertovat potentiaalista, joka rakentuu toimijuuden kokemuksista, mutta myös toimijuutta rajoittavista yhteiskunnallisista odotuksista. Erityisesti rajoittava täytyminen näyttäytyi työvoimapoliittisten toimenpiteiden velvoittavana pakkona mutta myös sisäistettyinä kulttuurisina odotuksina.fi
dc.description.abstractEducational choices and the transition to working life appear to be critical events related to adolescence in the life course. Previous research has produced information on how social and cultural expectations and fulfillment determine the agency of young adults. ln this article, we examine the agency of young adults who have spent gap years before the transition to higher education. The main concept of the research is agency in the life course. Twenty-eight young adults who had spent planned or unplanned gap years after upper secondary education and before applying to or entering university were interviewed for the study, The interviewees had taken part in activities organized by the KorkeakouIustartti project. The aim of the project was to support decision making related to career choice and applying for higher education. The data were collected during the years 2019-2021. Utilizing the modalities of agency, we analyzed how young adults experienced themselves through a multifaceted dynamic of power, desire, feeling, competence, ability, and fulfillment. The results showed that potential is built from individual experiences of agency, but also from social expectations that limit agency. ln particular, restrictive fulfillment appeared to be both an obligatory compulsion of labor policy measures, but also an internalized cultural expectation.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherNuorisotutkimusseura
dc.relation.ispartofseriesNuorisotutkimus
dc.relation.urihttps://journal.fi/nuorisotutkimus/article/view/122541
dc.rightsIn Copyright
dc.titleVälivuotta viettävien nuorten toimijuus viivästyneessä koulutussiirtymässä
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202310246635
dc.contributor.laitosYliopistopalvelutfi
dc.contributor.laitosUniversity Servicesen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange5-21
dc.relation.issn0780-0886
dc.relation.numberinseries3
dc.relation.volume40
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© Nuorisotutkimusseura 2022
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysosiirtymävaiheet
dc.subject.ysonuoret aikuiset
dc.subject.ysouranvalinta
dc.subject.ysokoulutusvalinnat
dc.subject.ysoelämäntilanne
dc.subject.ysoelämänkaari
dc.subject.ysovälivuodet
dc.subject.ysotoimijuus
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p21130
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p15979
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p15898
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p6547
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p13126
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p3313
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p28338
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p2335
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.relation.doi10.57049/nuorisotutkimus.9122541
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright