Opettajuus meissä
Tekijät
Päivämäärä
2017Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Meistä kaikista, minusta, siskostani ja veljestäni tuli opettajia. Tarkastelen
tässä tutkielmassani opettajuuteemme vaikuttaneita merkityksellisiä tekijöitä ja
mahdollisia erilaisia tapojamme kokea opettajuutemme. Olen etsinyt vastauksia
seuraaviin kysymyksiin: miten minusta ja sisaruksistani tuli opettajia, miten me
opettajuutemme koemme ja mikä merkitys yhteisellä opettajuudellamme on minun
ammatillisuuteni kehittymiselle?
Tämä tutkielma rakentuu narratiivisina kertomuksina pyrkien tulkitsemaan
ja ymmärtämään opettajuuden kehittymistä ja opettajaksi kasvamista. Tarinat
rakentuvat juonellisena, loogisesti etenevänä tulkintana ja ovat syntyneet
tutkittavien tuottamien kirjoitusten ja käymien keskustelujen pohjalta ennakkokäsitysteni
ohjaamina merkitystenantoina.
Narratiivisessa tulkinnassani selviää miten merkittäviä yhteiset keskustelumme,
joissa paitsi jaamme huoliamme ja puramme väsymystämme tai tyytymättömyyttämme,
kerromme myös onnistumisen hetkistä sekä opimme toisiltamme
ja samalla itsestämme, ovat opettajuudelleni. Käymämme keskustelut,
joissa jaamme kokemuksiamme ja tulkitsemme omaa tai toisen toimintaa sekä
rakennamme ammatillisia identiteettejämme, ovat arvokasta pääomaa ammatilliselle
kasvulleni.
Tämän tutkielman tekeminen on auttanut minua jäsentämään ja selkeyttämään
ymmärrystäni opettajuuteni syntymisestä. Koko prosessin tarkoitus oli tukea
ammatillisuuteni kehittymistä. Tarinamme voi rohkaista opettajia tarkastelemaan
omia kokemuksiaan ja pohtimaan niiden merkitystä itselleen. Löytämällä
yhtäläisyyksiä tai eroavaisuuksia voi tunnistaa ammatillisuutensa vahvuudet
sekä haasteet ja rakentaa samalla omaa opettajuuttaan.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29564]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettaja persoonallisuutensa ja ammatillisuutensa ristiaallokossa
Väätäinen, Pia (2016) -
Toimintatutkimus, tarinat ja opettajaksi tulemisen taito : narratiivisen identiteettityön kehittäminen opettajankoulutuksessa toimintatutkimuksen avulla
Heikkinen, Hannu L. T. (Jyväskylän yliopisto, 2001) -
Opettajaidentiteetin rakentuminen opettajakoulutuksen pääsykoekirjoitelmissa
Sinkkonen, Jenni (2018)Tutkielmassa on pyritty tarkastelemaan, miten luokanopettajakoulutukseen pyrkivät aikuisopiskelijat määrittävät itsensä opettajina ennen koulutusta ja miten opettajuus näyttäytyy opiskelijoille. Tutkimusaineistona on ollut ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.