Show simple item record

dc.contributor.authorPihlajamäki, Elisa
dc.date.accessioned2023-10-24T09:52:01Z
dc.date.available2023-10-24T09:52:01Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90599
dc.description.abstractMeistä kaikista, minusta, siskostani ja veljestäni tuli opettajia. Tarkastelen tässä tutkielmassani opettajuuteemme vaikuttaneita merkityksellisiä tekijöitä ja mahdollisia erilaisia tapojamme kokea opettajuutemme. Olen etsinyt vastauksia seuraaviin kysymyksiin: miten minusta ja sisaruksistani tuli opettajia, miten me opettajuutemme koemme ja mikä merkitys yhteisellä opettajuudellamme on minun ammatillisuuteni kehittymiselle? Tämä tutkielma rakentuu narratiivisina kertomuksina pyrkien tulkitsemaan ja ymmärtämään opettajuuden kehittymistä ja opettajaksi kasvamista. Tarinat rakentuvat juonellisena, loogisesti etenevänä tulkintana ja ovat syntyneet tutkittavien tuottamien kirjoitusten ja käymien keskustelujen pohjalta ennakkokäsitysteni ohjaamina merkitystenantoina. Narratiivisessa tulkinnassani selviää miten merkittäviä yhteiset keskustelumme, joissa paitsi jaamme huoliamme ja puramme väsymystämme tai tyytymättömyyttämme, kerromme myös onnistumisen hetkistä sekä opimme toisiltamme ja samalla itsestämme, ovat opettajuudelleni. Käymämme keskustelut, joissa jaamme kokemuksiamme ja tulkitsemme omaa tai toisen toimintaa sekä rakennamme ammatillisia identiteettejämme, ovat arvokasta pääomaa ammatilliselle kasvulleni. Tämän tutkielman tekeminen on auttanut minua jäsentämään ja selkeyttämään ymmärrystäni opettajuuteni syntymisestä. Koko prosessin tarkoitus oli tukea ammatillisuuteni kehittymistä. Tarinamme voi rohkaista opettajia tarkastelemaan omia kokemuksiaan ja pohtimaan niiden merkitystä itselleen. Löytämällä yhtäläisyyksiä tai eroavaisuuksia voi tunnistaa ammatillisuutensa vahvuudet sekä haasteet ja rakentaa samalla omaa opettajuuttaan.fi
dc.format.extent66
dc.language.isofi
dc.titleOpettajuus meissä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202310246631
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoprofessionalismi
dc.subject.ysoreflektio
dc.subject.ysoopettajuus
dc.subject.ysoammatti-identiteetti
dc.subject.ysonarratiivisuus
dc.subject.ysoidentiteetti
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record