dc.contributor.author | Pihlajamäki, Elisa | |
dc.date.accessioned | 2023-10-24T09:52:01Z | |
dc.date.available | 2023-10-24T09:52:01Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90599 | |
dc.description.abstract | Meistä kaikista, minusta, siskostani ja veljestäni tuli opettajia. Tarkastelen
tässä tutkielmassani opettajuuteemme vaikuttaneita merkityksellisiä tekijöitä ja
mahdollisia erilaisia tapojamme kokea opettajuutemme. Olen etsinyt vastauksia
seuraaviin kysymyksiin: miten minusta ja sisaruksistani tuli opettajia, miten me
opettajuutemme koemme ja mikä merkitys yhteisellä opettajuudellamme on minun
ammatillisuuteni kehittymiselle?
Tämä tutkielma rakentuu narratiivisina kertomuksina pyrkien tulkitsemaan
ja ymmärtämään opettajuuden kehittymistä ja opettajaksi kasvamista. Tarinat
rakentuvat juonellisena, loogisesti etenevänä tulkintana ja ovat syntyneet
tutkittavien tuottamien kirjoitusten ja käymien keskustelujen pohjalta ennakkokäsitysteni
ohjaamina merkitystenantoina.
Narratiivisessa tulkinnassani selviää miten merkittäviä yhteiset keskustelumme,
joissa paitsi jaamme huoliamme ja puramme väsymystämme tai tyytymättömyyttämme,
kerromme myös onnistumisen hetkistä sekä opimme toisiltamme
ja samalla itsestämme, ovat opettajuudelleni. Käymämme keskustelut,
joissa jaamme kokemuksiamme ja tulkitsemme omaa tai toisen toimintaa sekä
rakennamme ammatillisia identiteettejämme, ovat arvokasta pääomaa ammatilliselle
kasvulleni.
Tämän tutkielman tekeminen on auttanut minua jäsentämään ja selkeyttämään
ymmärrystäni opettajuuteni syntymisestä. Koko prosessin tarkoitus oli tukea
ammatillisuuteni kehittymistä. Tarinamme voi rohkaista opettajia tarkastelemaan
omia kokemuksiaan ja pohtimaan niiden merkitystä itselleen. Löytämällä
yhtäläisyyksiä tai eroavaisuuksia voi tunnistaa ammatillisuutensa vahvuudet
sekä haasteet ja rakentaa samalla omaa opettajuuttaan. | fi |
dc.format.extent | 66 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.title | Opettajuus meissä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202310246631 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | professionalismi | |
dc.subject.yso | reflektio | |
dc.subject.yso | opettajuus | |
dc.subject.yso | ammatti-identiteetti | |
dc.subject.yso | narratiivisuus | |
dc.subject.yso | identiteetti | |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema.. | fi |
dc.rights.accessrights | The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation). | en |