Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorPöyhönen, Jari
dc.date.accessioned2023-10-24T08:53:30Z
dc.date.available2023-10-24T08:53:30Z
dc.date.issued1994
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90593
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia millainen on mukautettuun opetukseen osallistuvien oppilaiden jumalakuva ja onko oppilaiden iällä, sukupuolella ja heidän ominaispiirteillään (lähinnä henkisillä kyvyillä) yhteyttä heidän jumalakuvaansa sekä eroaako heidän ja yleisopetukseen osallistuvien oppilaiden jumalakuva toisistaan. Tutkimus toteutettiin Jyväskylässä ja Jyväskylän maalaiskunnassa niin, että tutkimuksiin osallistui kaksitoista oppilasta luokka-asteilta 4-9. Jokaiselta luokka-asteelta tutkimukseen osallistui sekä tyttö että poika. Kymmenen oppilasta oli luokiteltu psykologin lausuntojen mukaan henkisiltä kyvyiltään heikkolahjaisiksi. Yksi poika oli luokiteltu "jonkin verran keskitason alapuolella" olevaksi ja yhden tytön henkisistä kyvyistä ei ollut mainintaa. Tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelu. Jokaiselle oppilaalle tehtiin vielä jälkeenpäin uusintahaastattelu,jonka yhteydessä tehtiin tarkentavia kysymyksiä varsinaisen haastattelun aikana epäselviksi jääneistä kohdista. Uusintahaastattelun tarkoituksena oli myös selvittää niitä kysymyksiä, joita heräsi jälkeenpäin varsinaista haastattelua purettaessa. Oppilaiden ominaispiirteiden selvittämiseksi tutkija haastatteli jokaisen oppilaan opettajaa ja tutustui oppilaiden koulusiirtopäätöksiin sekä psykologien lausuntoihin. Tutkimustulosten mukaan mukautettuun opetukseen osallistuvien oppilaiden jumalakuva on hyvin pitkälle samanlainen kuin yleisopetuksessakin olevilla oppilailla. Näyttääkin siltä, että oppilaiden lievä henkisen kehityksen viivästymä ei niin oleellisesti vaikuta heidän jumalakuvaansa, että se selkeästi ja yleisesti poikkeaisi yleisopetuksessa olevien oppilaiden jumalakuvasta. Tutkimukseen osallistuneista oppilaista yhdellä tytöllä ilmeni kuitenkin jumalakuvassa muista poikkeavia piirteitä, jotka olivat sekä ristiriitaisia että hämmennystä herättäviä. Kaikesta huolimatta tytön jumalakuva oli myös myönteinen ja Jumalaan luottava. Iällä näytti olevan vaikutusta oppilaiden jumalakuvaan, sillä ala-asteella olevat oppilaat mm. asennoituivat myönteisemmin Jumalaan, ajattelivat enemmän Jumalaa, uskoivat selvemmin Jumalan olemassaoloon ja uskoivat Jumalan toimivan enemmän kuin yläasteelaiset. Yläasteella olevilla esiintyi taas enemmän epäilyä ja kriittisempää asennetta Jumalaa kohtaan. Sukupuolella oli hieman vaikutusta oppilaiden jumalakuvaan, sillä tytöillä oli hieman myönteisempi kuva Jumalasta kuin pojilla. Tytöt mm. uskoivat enemmän Jumalan olemassaoloon ja liittivät Jumalaan useammin myönteisiä ilmauksia kuin pojat. Tytöt esittivät myös määrällisesti hieman enemmän mielipiteitä Jumalasta kuin pojat. Ala-asteella olevat oppilaat suhtautuivat pääasiassa myönteisesti sekä uskonnonopetusta että Jumalaa kohtaan. Tällaisen myönteisen asennoitumisen johdosta uskonnonopetuksen toteuttamiselle onkin olemassa hyvät perusedellytykset varsinkin ala-asteella. Sen sijaan yläasteelaisten epäilevämpi Ja kielteisempi asennoituminen asettaa heidän uskonnonopetuksen toteuttamiselle suurempia haasteita.fi
dc.format.extent77
dc.language.isofi
dc.subject.otherjumalakuva
dc.subject.othermukautettu opetus
dc.subject.otheruskonnonopetus
dc.titleMukautettuun opetukseen osallistuvien oppilaiden jumalakuva
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202310246625
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysouskonnollinen kehitys
dc.subject.ysojumalakäsitykset
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysoerityisopetus
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot