Show simple item record

dc.contributor.authorRuuskanen, Miia
dc.date.accessioned2023-10-24T07:12:03Z
dc.date.available2023-10-24T07:12:03Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/90582
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli kuvata eraan länsi-suomalaisen alakoulun toisen luokan luokanopettajien kokemuksia luokkansa vuorovaikutus- ja sosiaalisten taitojen harjaannuttamisesta sekä onnistuneesta ryhmäytymisestä. Tavoitteena on saada aikaan luokka, jossa oppilaat kokevat luokan ilmapiirin turvalliseksi ja jossa he voivat menestyä sekä vertaissuhteissaan että opp1m1sessaan. Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan opettajien arvopohjaa kasvatustyössä, koululuokan ryhmäprosesseja sekä vertaissuhteiden ja sosiaalisten taitojen hallitsemisen merkitystä oppilaan hyvinvoinnille. Lisäksi tarkastellaan näiden yhteyksiä perusopetuksen opetussuunnitelmaan. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla luokanopettajia. Haastattelu noudatti teemahaastattelun kriteerejä. Tutkimuksessa sovellettiin fenomenologis-hermeneuttista tutkimusotetta. Fenomenologia on laadullinen tutkimussuuntaus, jonka avulla tutkitaan tutkittavien omakohtaisia kokemuksia käsiteltävästä aiheesta. Tutkimuksesta kävi ilmi, että ryhmäyttäminen on jatkuva ja tärkeä prosessi, joka sisältää paljon vuorovaikutus- ja sosiaalisten taitojen opettelua. Arvot ohjaavat opettajien työtä ja heidän tavoitteenaan on taata lapsille kokonaisvaltaisesti hyvä koulupäivä ja turvallinen oppimisympäristö. Näitä tavoitteita edistetään päivittäin kouluarjessa kohtaamalla lapsi aidosti, kuulemalla häntä ja opettamalla hänelle myönteisiä vuorovaikutusmalleja vertaissuhteiden edistämiseen.fi
dc.format.extent88
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otheroppilaiden vertaissuhteet
dc.titleRyhmäytymisestä ryhmätyöhön : vuorovaikutus- ja sosiaalisia taitoja edistämällä kohti toimivaa luokkayhteisöä
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202310246614
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusfi
dc.contributor.laitosKokkolan yliopistokeskus Chydeniusen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelrestrictedAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoryhmäytyminen
dc.subject.ysososiaaliset taidot
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.subject.ysooppilaat
dc.subject.ysoryhmäkäyttäytyminen
dc.subject.ysoryhmätyö
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright