Siirtymävaiheesta kohti toimivampia käytäntöjä : Kokemuksia Keski-Suomen hyvinvointialueen käynnistymisestä
Julkaistu sarjassa
JYU ReportsTekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© 2023 Authors and University of Jyväskylä
Vuoden 2023 alussa hyvinvointialueet aloittivat toimintansa. Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastustoimen palveluiden siirtyminen hyvinvointialueiden järjestämisvastuulle on yksi Suomen merkittävimmistä julkisen hallinnon uudistuksista. Tässä kartoituksessa on selvitetty Keski-Suomen hyvinvointialueen toiminnan alkamista asukkaiden, työntekijöiden, kolmannen sektorin ja yksityisten palveluiden tuottajien näkökulmista. Kartoitushankkeen työntekijät jalkautuivat haastattelemaan edellä mainittuja tahoja Keski-Suomen hyvinvointialueelle. Kartoituksen painopiste suunnattiin siten, että myös pienten paikkakuntien äänet nousisivat vahvasti esille.
Hanke toteutettiin aikavälillä 1.6.2023—31.8.2023. Aineistonkeruuvaiheessa saavutettiin lähes 2000 hyvinvointialueen asukasta. Kartoituksen toivottiin tuottavan tietoa seuraavista aihepiireistä: palveluiden muutokset, palveluiden myöntämisen kriteerit, asukkaiden osallisuuden kokemukset sekä palveluseteliuudistus. Näitä aiheita selvitettiin eri asiakasryhmien näkökulmista. Asiakasryhmät jakautuivat seuraavanlaisesti: lasten, nuorten ja perheiden palvelut, työikäisten palvelut, ikääntyneiden palvelut sekä vammaispalvelut.
Aineiston analyysissa havaittiin kaikille asiakasryhmille yhteisiä teemoja, joita olivat siiloutumineen, byrokratia ja päätöksenteon moniportaistuminen, kriteerien Jyväskylä-vetoisuus, palvelupolut, muutokset palveluissa (kuljetuspalvelut, digitaaliset palvelut), lähipalveluiden supistuminen, yhteystiedot ja viestintä, työn kuormittavuus sekä ICT ja tukipalvelut. Analysointivaiheessa havaittiin asiakasryhmäkohtaisia eroja teemojen ilmenemisessä, jotka ovat tarkemmin esiteltyinä raportissa.
Tärkeimmiksi kehitysehdotuksiksi nousivat seuraavat asiat: palvelupolkujen eheys, viestintä ja palveluista tiedottaminen, kivijalkapalveluiden ylläpitäminen, osallisuuden edistäminen, digipalveluiden harkinnanvarainen hyödyntäminen sekä tukipalveluihin panostaminen.
...
Julkaisija
Jyväskylän yliopistoISBN
978-951-39-9791-5ISSN Hae Julkaisufoorumista
2737-0046Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- JYU Reports [52]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kokonaisarkkitehtuurityön kehittäminen Keski-Suomen hyvinvointialueen ICT-projekteissa
Kaarnamo, Katri Maria; Rutanen, Anni Katariina (2024)In this research the aim was to clarify how enterprise architecture can support organizational change and ICT projects as well as to study how enterprise ar-chitecture work could be developed in the ICT projects of Wellbeing ... -
Suomalaisen julkisen terveydenhuollon henkilöstön kokemuksia tietojärjestelmien käytön ongelmista : tapaustutkimus Keski-Suomen keskussairaalan tehostetun hoidon yksikkö
Paloniemi, Satu (2011)Suomalaisessa terveydenhuollon työssä käytetään runsaasti tietojärjestelmiä. Järjestelmien käyttämiseen liittyy monenlaisia ongelmia. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tuottaa jäsennelty kuva aikaisemmasta alan tutkimuksesta ... -
"Että pystyis parhaita käytäntöjä jakaa" : kokeneiden ammattivalmentajien kokemuksia työhyvinvoinnista
Pelkonen, Päivi (2020)Urheiluvalmennuksen ammattimaistumisen myötä työhyvinvointiin liittyvät kysymykset ovat nousseet entistä vahvemmin esille. Huipputasolla valmentaminen on erityisen rankkaa, koska ammattivalmentajilla on monenlaisia rooleja ... -
"Ennaltaehkäisyä vai ongelmien kierteen katkaisua?" : Keski-Suomen sosiaalityöntekijöiden kokemuksia sosiaalipäivystystyöstä
Niemelä, Hanna-Leena (2009)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaista sosiaalipäivystystyö on sosiaalityöntekijän näkökulmasta. Vastausten perusteella pyrittiin tulkitsemaan, millaisena sosiaalityöntekijät kuvaavat päivystystyön sekä millaista ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.