The Theory of Pedagogical Leadership: Enhancing High-Quality Education
Fonsén, E., & Lahtero, T. (2024). The Theory of Pedagogical Leadership: Enhancing High-Quality Education. In R. Ahtiainen, E. Hanhimäki, J. Leinonen, M. Risku, & A.-S. Smeds-Nylund (Eds.), Leadership in Educational Contexts in Finland : Theoretical and Empirical Perspectives (pp. 159-177). Springer. Educational Governance Research, 23. https://doi.org/10.1007/978-3-031-37604-7_8
Julkaistu sarjassa
Educational Governance ResearchToimittajat
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author(s) 2024
In this chapter, we introduce the pedagogical leadership theory of Finnish scholars Fonsén and Lahtero and provide ideas and tools to enhance understanding about the foundation of pedagogical leadership in the background of high-quality comprehensive education and early childhood education.
Dimensions that influence the success of pedagogical leadership are Value, Context, Organisational culture, Professionalism and Management of substance. From the viewpoint of the principal’s work, it is also essential to examine one of the organisational culture’s sub-cultures, leadership culture. The work of principal constitutes many tasks and duties, which can be defined as the indirect and direct pedagogical leadership using the idea of the broad-based pedagogical leadership. The four aspects of human capital that leaders need for pedagogical leadership are: The dimensions of increased knowledge, awareness of the quality of the implemented pedagogy, Skills to lead development, and Ability to argue for pedagogy.
In addition, we introduce Leadership competence model for leading pedagogy and curriculum implementation, and model for early childhood education teachers’ professional development towards pedagogical leadership.
...
Julkaisija
SpringerEmojulkaisun ISBN
978-3-031-37603-0Kuuluu julkaisuun
Leadership in Educational Contexts in Finland : Theoretical and Empirical PerspectivesISSN Hae Julkaisufoorumista
2365-9548Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/193359564
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Kaikille tällä lapiolla näin paljon..." : tapaustutkimus päivähoitopalvelun johtamisesta kuntarakennemuutoksessa
Karavirta, Tiina (2013)Tiivistelmä. Karavirta, Tiina. 2013. ”Kaikille tällä lapiolla näin paljon...” Tapaustutkimus päivähoitopalvelun johtamisesta kuntarakennemuutoksessa. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. ... -
Ammatin induktiovaiheessa olevien varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia tiimin pedagogisesta johtajuudesta
Kaperi, Meri (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä varhaiskasvatuksen opettajan tiimin pedagogisesta johtajuudesta ammatin induktiovaiheessa. Tarkempana tavoitteena oli selvittää, millaisia kokemuksia ammatin induktiovaiheessa ... -
Päiväkodin johtajien käsityksiä pedagogisesta johtajuudesta yksityisessä varhaiskasvatuksessa
Sarka, Erika (2022)Päiväkodin johtajien käsityksiä pedagogisesta johtajuudesta yksityisessä varhaiskasvatuksessa -proseminaaritutkielmassa tarkastellaan pedagogisen johtajuuden ilmiötä yksityisessä varhaiskasvatuksessa. Tutkimuksessa ... -
Positioning and Conceptualising Finnish Pedagogical Leadership in the International Setting
Alava, Jukka; Kovalainen, Marja Terttu; Risku, Mika (Springer, 2024)This chapter presents the conceptual evolvement of Finnish pedagogical leadership in the international setting. There are three main scopes. First, we discuss the historical evolvement of school leadership in Finland. This ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä pedagogisesta johtajuudesta
Rantonen, Eveliina (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä pedagogisesta johtajuudesta varhaiskasvatuksen työtiimissä. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, mitä pedagogisella johtajuudella tarkoitetaan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.