Lucina Hagmanin kasvatusajattelu : yhteisen koulun ja tasa-arvon esitaistelija
Johnson, P., & Maunula, M. (2023). Lucina Hagmanin kasvatusajattelu : yhteisen koulun ja tasa-arvon esitaistelija. K. H. Renlundin museo, Kokkolan kaupunki. https://www.kokkola.fi/uploads/2023/09/49764160-lucina-hagmanin-kasvatusajattelu-pjmm-9-2023.pdf
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© Peter Johnson & Minna Maunula 2023
Lucina Hagman (5.6.1853 – 6.9.1946) oli suomalainen pedagogi, koulunjohtaja, naisasialiikkeen edelläkävijä ja nuorsuomalainen poliitikko. Hän toimi Naisasialiitto Unionin ensimmäisenä puheenjohtajana ja perusti vuonna 1899 Martta-järjestön sekä vuonna 1907 Suomalaisen Naisliiton. Hän toimi myös Suomen Rauhanliitossa ja Pohjoismaisten opettajien rauhanliitossa. Hän oli myös yksi vuonna 1907 vali-tuista ensimmäisistä naiskansanedustajista. Hagman sai ensimmäisenä naisena Suomessa professorin arvonimen vuonna 1928, hänen 75-vuotispäivänään kunnianosoituksena ansiokkaasta työstä opettajana ja kasvattajana.
Julkaisija
K. H. Renlundin museo, Kokkolan kaupunkiISBN
978-952-5619-37-9Asiasanat
Alkuperäislähde
https://www.kokkola.fi/uploads/2023/09/49764160-lucina-hagmanin-kasvatusajattelu-pjmm-9-2023.pdfJulkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/185044365
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Järjellä ja sydämellä omistettu tieto : hermeneuttinen tulkinta Uno Cygnaeuksen kasvatusajattelusta vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa
Lahdensuo, Laura; Viitanen, Maria (2023)Tässä tutkimuksessa selvitämme, miten Suomen kansakoulun isän, Uno Cygnaeuksen kasvatusajattelu ja hänen kansakoulua koskevat kirjoituksensa näkyvät vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Tarkastelemme ... -
Comeniuksen kasvatusajattelu vuoden 2014 Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa hermeneuttisen tulkinnan mukaan
Nykänen, Emilia; Klasila, Sari (2024)Tässä tutkielmassa käsittelemme, miten kasvatusajattelija ja pedagogi Johan Amos Comeniuksen kasvatusfilosofiset näkemykset näyttäytyvät vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa. Selvitämme Comeniuksen ... -
Oppilaiden kurinalaistamista ja kategorisointia : suomalaisten oppikoulujen rangaistuskäytänteistä
Puranen-Impola, Karoliina (Suomen kouluhistoriallinen seura, 2022)Lectio praecursoria Suomen historian väitöskirjaan Kurinalaistamisen ja kategorisoinnin keino. Rangaistuskäytänteet seitsemässä suomalaisessa oppikoulussa 1905–1925, Jyväskylän yliopistossa 28.1.2022. -
Koulutuksen tasa-arvon muuttuvat merkitykset: Kasvatussosiologian vuosikirja 1
Silvennoinen, Heikki; Kalalahti, Mira; Varjo, Janne (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2016)Koulutuskysymysten ymmärtäminen edellyttää yhteiskuntatieteellistä ymmärrystä, kun koulutus kytkeytyy yhä tiiviimmin talouteen, elinkeino- ja työvoimapolitiikkaan sekä väestöjen ja osaamisen hallintaan. Kasvatus- ja ... -
Koulutuksellisen tasa-arvon diskurssit ja toimijat peruskoulun tuntijakouudistuksessa
Siekkinen, Kirsi (University of Jyväskylä, 2017)In this research the interest was to understand the discursive formation of educational equality in political texts concerning the national core curriculum in Finland in the beginning of 2010s. The research problem was ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.