Ole hyvä! : moraalikasvatus ala-asteen opettajan näkökulmasta
Päivämäärä
1995Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..
Tutkimuksella pyrittiin selvittämään moraalikasvatusta ala-asteen opettajan näkökulmasta
sekä sen toteutumista ja ongelmia nykyisessä koulumaailmassa. Teorialla oli
tarkoitus selvittää moraalia filosofian osa-alueena ja kasvatuksen taustana.
Toimiessamme opettajina olemme huomanneet ettei moraalikasvatuksen toteuttaminen
ole helppoa. Opettajan asema moraalikasvatuksessa on merkittävä. Hänen täytyy
oman moraalinäkökulmansa tiedostamisen lisäksi antaa pohjaa oppilaan moraalinäkökannan
luomiselle. Halusimme tutkimuksella perehtyä opettajan moraalikasvatusajatteluun
syvällisemmin.
Kartoitimme kyselylomakkeen avulla ala-asteen opettajien käsityksiä moraalikasvatuksesta
ja kokemuksia sen toteuttamisesta. Aineisto kerättiin Oulun läänin alueelta
keväällä 1994 ja analysoitiin kvalitatiivisesti.
Tutkimukseen osallistuneiden opettajien näkökulma moraalikasvatukseen on käytännönläheinen
ja lapsen parasta tavoitteleva. Moraalikasvattaja tarvitsee teoriaa, tukiessaan
lapsen moraalista kasvua. Moraaliajattelun muuttuminen heijastuu ammattietiikkaan,
vaikuttaen opettajan työhön.
Moraalikasvatuksen toteutumista peruskoulussa vaikeuttaa sen vähäinen huomioiminen
opetussuunnitelmassa. Tämä lisää opettajan omaa vastuuta moraali- ja arvokasvatuksen
toteuttajana.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vastuuseen kasvaminen ja kasvattaminen
Saukkonen, Sakari; Moilanen, Pentti (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2018)Kasvattajat rakentavat tulevaisuutta. Kasvatus tuottaa niin ihmisen kuin yhteiskunnan kannalta välttämättömiä tiedollisia, taidollisia ja moraalisia valmiuksia. Kasvattajien tehtävänä on huolehtia siitä, että nämä valmiudet ... -
Miten opettaja rakentaa pedagogisen auktoriteetin? Otteita opettajan arjesta
Harjunen, Elina (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2002)Laadullisen tutkimuksen päätavoitteena oli pureutua siihen, miten opettaja ymmärtää ja rakentaa pedagogisen auktoriteettinsa koulun arjessa. Koska auktoriteettisuhde ei todennu ajatuksissa, puheessa ja kuvitelmissa, tutkin ... -
Moraalinen identiteetti työssä : eri identiteettistatuksiin kuuluvien johtajien kokema eettinen kuormittuneisuus ja moraalinen lujuus
Muikku, Heli; Numminen , Mira (2018)Työelämässä moraalisella identiteetillä kuvataan yksilön tietoisuutta omista arvoistaan ja näihin arvoihin sitoutumista. Mitä kypsempi moraalinen identiteetti yksilöllä on, sitä todennäköisemmin hän myös käyttäytyy ... -
Cuius regio, eius musica? : opettajien havaintoja uskonnollisen moninaisuuden näyttäytymisestä peruskoulun musiikinopetuksessa
Salonen, Suvi (2019)Cuius regio, eius musica on tutkielmassa paitsi otsikko myös kysymys, jonka tavoitteena on ymmärtää, mikä on kansallisen musiikkiperinteen rooli moniuskontoisen ryhmän musiikinopetuksessa. Lauseen juuret ovat reformaation ... -
Eettinen kasvatusajattelu suomalaisen koulun pedagogisissa teksteissä 1860-luvulta 1990-luvulle
Launonen, Leevi (Jyväskylän yliopisto, 2000)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.