Ole hyvä! : moraalikasvatus ala-asteen opettajan näkökulmasta

Abstract
Tutkimuksella pyrittiin selvittämään moraalikasvatusta ala-asteen opettajan näkökulmasta sekä sen toteutumista ja ongelmia nykyisessä koulumaailmassa. Teorialla oli tarkoitus selvittää moraalia filosofian osa-alueena ja kasvatuksen taustana. Toimiessamme opettajina olemme huomanneet ettei moraalikasvatuksen toteuttaminen ole helppoa. Opettajan asema moraalikasvatuksessa on merkittävä. Hänen täytyy oman moraalinäkökulmansa tiedostamisen lisäksi antaa pohjaa oppilaan moraalinäkökannan luomiselle. Halusimme tutkimuksella perehtyä opettajan moraalikasvatusajatteluun syvällisemmin. Kartoitimme kyselylomakkeen avulla ala-asteen opettajien käsityksiä moraalikasvatuksesta ja kokemuksia sen toteuttamisesta. Aineisto kerättiin Oulun läänin alueelta keväällä 1994 ja analysoitiin kvalitatiivisesti. Tutkimukseen osallistuneiden opettajien näkökulma moraalikasvatukseen on käytännönläheinen ja lapsen parasta tavoitteleva. Moraalikasvattaja tarvitsee teoriaa, tukiessaan lapsen moraalista kasvua. Moraaliajattelun muuttuminen heijastuu ammattietiikkaan, vaikuttaen opettajan työhön. Moraalikasvatuksen toteutumista peruskoulussa vaikeuttaa sen vähäinen huomioiminen opetussuunnitelmassa. Tämä lisää opettajan omaa vastuuta moraali- ja arvokasvatuksen toteuttajana.
Main Authors
Format
Theses Master thesis
Published
1995
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202310065535Use this for linking
Language
Finnish
License
In Copyright
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..

Share