Ole hyvä! : moraalikasvatus ala-asteen opettajan näkökulmasta
Date
1995Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksella pyrittiin selvittämään moraalikasvatusta ala-asteen opettajan näkökulmasta
sekä sen toteutumista ja ongelmia nykyisessä koulumaailmassa. Teorialla oli
tarkoitus selvittää moraalia filosofian osa-alueena ja kasvatuksen taustana.
Toimiessamme opettajina olemme huomanneet ettei moraalikasvatuksen toteuttaminen
ole helppoa. Opettajan asema moraalikasvatuksessa on merkittävä. Hänen täytyy
oman moraalinäkökulmansa tiedostamisen lisäksi antaa pohjaa oppilaan moraalinäkökannan
luomiselle. Halusimme tutkimuksella perehtyä opettajan moraalikasvatusajatteluun
syvällisemmin.
Kartoitimme kyselylomakkeen avulla ala-asteen opettajien käsityksiä moraalikasvatuksesta
ja kokemuksia sen toteuttamisesta. Aineisto kerättiin Oulun läänin alueelta
keväällä 1994 ja analysoitiin kvalitatiivisesti.
Tutkimukseen osallistuneiden opettajien näkökulma moraalikasvatukseen on käytännönläheinen
ja lapsen parasta tavoitteleva. Moraalikasvattaja tarvitsee teoriaa, tukiessaan
lapsen moraalista kasvua. Moraaliajattelun muuttuminen heijastuu ammattietiikkaan,
vaikuttaen opettajan työhön.
Moraalikasvatuksen toteutumista peruskoulussa vaikeuttaa sen vähäinen huomioiminen
opetussuunnitelmassa. Tämä lisää opettajan omaa vastuuta moraali- ja arvokasvatuksen
toteuttajana.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29104]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Vastuuseen kasvaminen ja kasvattaminen
Saukkonen, Sakari; Moilanen, Pentti (2018)Kasvattajat rakentavat tulevaisuutta. Kasvatus tuottaa niin ihmisen kuin yhteiskunnan kannalta välttämättömiä tiedollisia, taidollisia ja moraalisia valmiuksia. Kasvattajien tehtävänä on huolehtia siitä, että nämä valmiudet ... -
Miten opettaja rakentaa pedagogisen auktoriteetin? Otteita opettajan arjesta
Harjunen, Elina (2002)Laadullisen tutkimuksen päätavoitteena oli pureutua siihen, miten opettaja ymmärtää ja rakentaa pedagogisen auktoriteettinsa koulun arjessa. Koska auktoriteettisuhde ei todennu ajatuksissa, puheessa ja kuvitelmissa, tutkin ... -
Moraalinen identiteetti työssä : eri identiteettistatuksiin kuuluvien johtajien kokema eettinen kuormittuneisuus ja moraalinen lujuus
Muikku, Heli; Numminen , Mira (2018)Työelämässä moraalisella identiteetillä kuvataan yksilön tietoisuutta omista arvoistaan ja näihin arvoihin sitoutumista. Mitä kypsempi moraalinen identiteetti yksilöllä on, sitä todennäköisemmin hän myös käyttäytyy ... -
Cuius regio, eius musica? : opettajien havaintoja uskonnollisen moninaisuuden näyttäytymisestä peruskoulun musiikinopetuksessa
Salonen, Suvi (2019)Cuius regio, eius musica on tutkielmassa paitsi otsikko myös kysymys, jonka tavoitteena on ymmärtää, mikä on kansallisen musiikkiperinteen rooli moniuskontoisen ryhmän musiikinopetuksessa. Lauseen juuret ovat reformaation ... -
Eettinen kasvatusajattelu suomalaisen koulun pedagogisissa teksteissä 1860-luvulta 1990-luvulle
Launonen, Leevi (Jyväskylän yliopisto, 2000)