dc.contributor.advisor | Lehtinen, Antti | |
dc.contributor.advisor | Pirinen, Pekka | |
dc.contributor.author | Kohvakka, Jyri | |
dc.date.accessioned | 2023-09-28T05:59:23Z | |
dc.date.available | 2023-09-28T05:59:23Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89285 | |
dc.description.abstract | Laboratoriokurssien uudistukset ovat tällä hetkellä yksi kuumimmista puheenaiheista fysiikan yliopisto-opetuksen kehittämisessä. Paljon on ollut keskustelua siitä, että mitä laboratoriokurssien tulisi oikeastaan opettaa ja ovatko nykymuotoiset laboratoriokurssit edelleen tehokkaita opiskelijoiden todellisen oppimisen kannalta. Toisaalta kokemuspohjaisia tutkimuksia fysiikan laboratoriokursseista on toteutettu kansainvälisesti todella niukasti, vaikka aihetta pidetäänkin tärkeänä fyysikoiden keskuudessa. Tässä tutkielmassa tutkittiin opiskelijoiden kokemuksia uudistetusta Perusopintojen laboratoriotyöt 1 -kurssista Jyväskylän yliopiston fysiikan laitoksella. Tutkielmassa paneuduttiin opiskelijoiden antamiin itsearviointeihin ja niistä saatujen vastauksien tueksi haastateltiin muutamaa uudella kurssilla ollutta opiskelijaa. Itsearviointeja verrattiin myös vastaaviin itsearviointeihin Perusopintojen laboratoriotyöt 1 -kurssilta ennen uudistusta. Haastattelut täydensivät itsearvioinneista saatuja vastauksia opiskelijoiden kokemuksien pohjalta. Yleisesti opiskelijat kokivat uudistetun Perusopintojen laboratoriotyöt 1 -kurssin olevan hyvä, ja tukevan teoriaan pohjautuvien taitojen oppimista. | fi |
dc.description.abstract | Laboratory course reforms are currently one of the hottest topics in the development of university education in physics. There has been much debate about what laboratory courses should actually teach and whether current laboratory courses are still effective in terms of real learning for students. On the other hand, experience-based studies of laboratory courses in physics have been carried out very sparsely internationally, although the topic is considered important among physicists. This thesis examined students' experiences of the renewed Laboratory Work 1 course in Basic Studies at the Department of Physics at the University of Jyväskylä. The thesis focused on self-assessments given by students, and a few students who had taken a new course were also interviewed to support the answers. Self-assessments were also compared to similar self-assessments from the Laboratory Work 1 course before the reform. The interviews complemented the responses from self-assessments based on the students' experiences. In general, students felt that the revised Basic Studies Laboratory Work 1 course was good, and supported the learning of theory-based skills. | en |
dc.format.extent | 45 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | laboratoriokurssi | |
dc.subject.other | kurssiuudistus | |
dc.title | "Olen ollut huonommillakin peruslabrakursseilla" : opiskelijoiden kokemukset uudistetusta Perusopintojen laboratoriotyöt 1 -kurssista | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202309285301 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Fysiikan laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Physics | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Fysiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physics | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 4021 | |
dc.subject.yso | kokemukset | |
dc.subject.yso | laboratoriotyöt | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.subject.yso | korkeakouluopetus | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |