"Olen ollut huonommillakin peruslabrakursseilla" : opiskelijoiden kokemukset uudistetusta Perusopintojen laboratoriotyöt 1 -kurssista
Laboratoriokurssien uudistukset ovat tällä hetkellä yksi kuumimmista puheenaiheista fysiikan yliopisto-opetuksen kehittämisessä. Paljon on ollut keskustelua siitä, että mitä laboratoriokurssien tulisi oikeastaan opettaa ja ovatko nykymuotoiset laboratoriokurssit edelleen tehokkaita opiskelijoiden todellisen oppimisen kannalta. Toisaalta kokemuspohjaisia tutkimuksia fysiikan laboratoriokursseista on toteutettu kansainvälisesti todella niukasti, vaikka aihetta pidetäänkin tärkeänä fyysikoiden keskuudessa. Tässä tutkielmassa tutkittiin opiskelijoiden kokemuksia uudistetusta Perusopintojen laboratoriotyöt 1 -kurssista Jyväskylän yliopiston fysiikan laitoksella. Tutkielmassa paneuduttiin opiskelijoiden antamiin itsearviointeihin ja niistä saatujen vastauksien tueksi haastateltiin muutamaa uudella kurssilla ollutta opiskelijaa. Itsearviointeja verrattiin myös vastaaviin itsearviointeihin Perusopintojen laboratoriotyöt 1 -kurssilta ennen uudistusta. Haastattelut täydensivät itsearvioinneista saatuja vastauksia opiskelijoiden kokemuksien pohjalta. Yleisesti opiskelijat kokivat uudistetun Perusopintojen laboratoriotyöt 1 -kurssin olevan hyvä, ja tukevan teoriaan pohjautuvien taitojen oppimista.
...
Laboratory course reforms are currently one of the hottest topics in the development of university education in physics. There has been much debate about what laboratory courses should actually teach and whether current laboratory courses are still effective in terms of real learning for students. On the other hand, experience-based studies of laboratory courses in physics have been carried out very sparsely internationally, although the topic is considered important among physicists. This thesis examined students' experiences of the renewed Laboratory Work 1 course in Basic Studies at the Department of Physics at the University of Jyväskylä. The thesis focused on self-assessments given by students, and a few students who had taken a new course were also interviewed to support the answers. Self-assessments were also compared to similar self-assessments from the Laboratory Work 1 course before the reform. The interviews complemented the responses from self-assessments based on the students' experiences. In general, students felt that the revised Basic Studies Laboratory Work 1 course was good, and supported the learning of theory-based skills.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29606]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Määrällisten tutkimusmenetelmäopintojen aikana syntyneet haavat sekä niiden juuret ja parannuskeinot : kasvatustieteen opiskelijoiden näkökulma
Virtanen, Anne (Jyväskylän yliopisto, 2022) -
Journalismin tulevat tekijät : journalistiikan opiskelijoiden näkemyksiä alansa tulevaisuudesta
Sopanen, Milena (2020)Journalismin tutkimusta on lävistänyt jo usean vuosikymmenen ajan puhe journalismin kriisistä: niin median tuottaminen kuin kulutus ovat muuttuneet, ja journalismin täytyy uudelleenmääritellä paikkansa alalla. On kuitenkin ... -
Opiskelijoiden digikyvykkyyden arvioiminen osaamismerkkien avulla
Pirttilä, Henna (2018)Tässä kehittämistutkimuksessa tarkastellaan ammattikorkeakouluopiskelijoiden digikyvykkyyden tason arvioimista osaamismerkkien avulla. Tutkimuksessa analysoidaan Hämeen ammattikorkeakoulun digitaaliset työskentely-ympäristöt ... -
In search for the conceptual origin of university students' community in a confluence of on- and offline learning environments ethnographies in technology-rich, multi-sited fields of study
Pöysä, Johanna (University of Jyväskylä, 2007)Contemporary society requires its citizens to develop capacities to resituate their activities in collective unities and to successfully communicate their actions within these multiple local and global communities. Also ... -
Finnish University Students’ Sociocultural Experiences and Views of Quantum Physics
Anttila, Daria; Lehtinen, Antti; Koskinen, Pekka (Finnish Matehematics and Science Education Research Association (FMSERA), 2024)Quantum physics is increasingly visible in the news, movies, and popular media. It will shape our future, but do university students notice or care about it? Here, we explore 270 Finnish university STEM and non-STEM students’ ...