Liikkumisen arvot, motivaatiot ja asenteet -tutkimushankkeen loppuraportti
Nyrhinen, J., Wilska, T., Rantala, E. (2023). Liikkumisen arvot, motivaatiot ja asenteet -tutkimushankkeen loppuraportti. YFI julkaisuja.16. Jyväskylän yliopisto. URN: URN:ISBN:978-951-39-9754-0
Published in
YFI julkaisujaDate
2023Copyright
© Kirjoittajat 2023
Tässä tutkimusraportissa selvitettiin kuluttajien liikkumiseen liittyviä arvoja, motiiveja ja asenteita sekä niissä tapahtuneita muutoksia. Tutkimusta varten kerättiin
verkkopaneelilla valtakunnallisesti edustava kyselyaineisto (N=2000) 18-75-vuotialta
suomenkielisiltä vastaajilta Manner-Suomen alueelta. Kyselyllä tutkittiin matkustamista arjessa ja vapaa-ajalla ja siinä tapahtuneita muutoksista. Lisäksi kyselytutkimuksella pyrittiin arvioimaan arjen ja vapaa-ajan liikkumisen kehitystä tulevaisuudessa (ml. kestävä kehitys). Vapaa-ajan matkustamisen osalta raportissa syvennyttiin
erityisesti kotimaan matkailuun Etelä-Savon, Pohjois-Savon, Kainuun, Koillismaan ja
Itä-Lapin kattavalla Viitoskäytävän alueella. Lisäksi vastaajilta kysyttiin kulutukseen
ja elämäntapaan liittyvistä yleisistä arvoista ja asenteista.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että matkustaminen polttomoottorikäyttöisillä
autoilla tai moottoripyörillä, joukkoliikenteellä ja kävellen tai polkupyöräillen ovat
edelleen yleisimmät liikkumisen muodot, vaikka sähköautoja rekisteröidään yhä
enemmän. Uusien liikkumisen muotojen, kuten sähkökäyttöisten kevyen liikenteen
kulkuneuvojen, käyttö on edelleen vähäistä ja korostuu nuoremmilla ikäryhmillä.
Etätöiden ja digitaalisten palveluiden suosiosta huolimatta suomalaiset pitävät
lähipalveluita edelleen tärkeinä. Myös arjen ja vapaa-ajan liikkumista pidetään
mukavana ajanvietteenä, eikä vain välttämättömänä matkustamisena paikasta toiseen.
Huoli ympäristön tilasta heijastui enemmän vastaajien muuhun kuluttamiseen
kuin matkustamiseen, joskin kotimaan lentomatkustamista pyrittiin välttämään.
Myös asenne joukkoliikennettä kohtaan oli melko varautunutta ja useat vastaajat
olivat tyytymättömiä nykyiseen joukkoliikenteeseen. Asenne joukkoliikennettä
kohtaan kaupungeissa oli jokseenkin myönteisempää kuin haja-asutusalueilla, joissa
oma auto on usein välttämättömyys.
Kotimaanmatkailun yleisiä motiiveja olivat pyrkimys lepoon ja rauhaan, mutta
toisaalta myös uteliaisuus ja halu kokea uutta. Sosiaalisten syiden ohella nämä tekijät
selittivät myös aikomuksia matkustaa Viitoskäytävän alueelle. Sen sijaan alueelle matkailua rajoittivat erityisesti tietämättömyys alueen matkailukohteista ja alueen koettu
syrjäisyys. Lisäksi raportissa profiloitiin kotimaanmatkailijoita heidän kohdemieltymyksiensä perusteella. Vanhin matkailijaprofiili matkusti vähiten erilaisiin kotimaan
kohteisiin. Nuorin matkailijaprofiili sen sijaan vieraili monipuolisimmin erityyppisissä kohteissa ja suhtautui myös myönteisimmin Viitoskäytävän alueeseen matkailukohteena.
...
Publisher
Jyväskylän yliopistoISBN
978-951-39-9754-0ISSN Search the Publication Forum
2342-3366Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Leading the sustainability change? : Gen Z business students navigating amid global disruptions
Grénman, Miia; Räikkönen, Juulia; Uusitalo, Outi; Aapio, Fanny (Routledge, 2024)The ecological crisis and COVID-19 pandemic are global disruptions that have critically changed our everyday lives, practices, consumption habits, and tourism behaviour. These global crises call for positive change towards ... -
Yhteiskunnan moottori vai kivireki? : suuret ikäluokat ja 1960-lukulaisuus
Erola, Jani; Wilska, Terhi-Anna (Jyväskylän yliopisto, 2004) -
Sustainable living in a periphery : Interpreting ways of rural mobility in a low-carbon world
Hämeenaho, Pilvi; Wollin, Elisabeth (The Royal Gustavus Adolphus Academy for Swedish Folk Culture, 2020)