dc.contributor.advisor | Virinkoski, Riitta | |
dc.contributor.author | Vuorela, Anna-Maija | |
dc.date.accessioned | 2023-09-18T06:03:46Z | |
dc.date.available | 2023-09-18T06:03:46Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89147 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa selvitettiin, millaista oppimisen tukea ja ohjausta avoimia korkeakouluopintoja suorittavat ja oppimisvaikeuksia kokevat kansanopiston opiskelijat kaipaavat ja ovat saaneet opettajiltaan sekä millaisilla keinoilla nämä opiskelijat ovat opinnoistaan selvinneet. Aineisto kerättiin kolmesta kansanopistosta Webropol-kyselylomakkeen avulla. Kyselyyn vastasi 13 opiskelijaa. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoilla etsimällä aineistosta keskeisiä teemoja.
Tutkimukseen vastanneet opiskelijat kaipasivat opettajiltaan yksilöllistä tukea, hallintaa luokkatyöskentelyyn, joustavuutta opetukseen, tukea tarvitsevien kartoitusta sekä emotionaalista tukea. Opiskelijoiden saama tuki opettajiltaan oli monipuolista opetusta, opittavan asian tarjoamista puoliksi valmiina, oppimisessa tukemista, tuen pariin ohjaamista, hyvän oppimisympäristön mahdollistamista, joustavuutta opetuksessa ja arvioinnissa, emotionaalista tukea, akateemisten opiskelutaitojen ja -tekniikoiden opettamista, saatavilla oloa, muistuttamista ja huomauttamista sekä oppimisen apuvälineiden käytössä opastamista. Opiskelijat kertoivat selvinneensä opinnoistaan käyttämällä keinoja, joilla hallita opiskeluaan, hyödyntämällä erilaisia opiskelutekniikoita, muokkaamalla opiskeluympäristöään sekä hyödyntämällä opiskeluyhteisön tukea ja oppimisen apuvälineitä sekä lisä- ja apumateriaaleja. Lisäksi itsereflektiota toteutettiin.
Tutkimuksessa saatua tietoa voidaan hyödyntää kehitettäessä paremmin kaikille sopivaa opetusta ja ohjausta kansanopistoissa. Tukea tarvitsevat opiskelijat tulisi kansanopistoissa tunnistaa heti opintojen alkaessa ja auttaa tuen pariin. | fi |
dc.format.extent | 48 | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | selviytymiskeinot | |
dc.title | ”Koen olevani koko ajan hämillään” : oppimisvaikeuksia kokevien opiskelijoiden tukeminen kansanopistoissa | |
dc.type | working paper | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202309185166 | |
dc.type.ontasot | Seminar report | en |
dc.type.ontasot | Seminaarityö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Erityispedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Special Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_8042 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | workingPaper | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 101 | |
dc.subject.yso | ohjaus (neuvonta ja opastus) | |
dc.subject.yso | oppimisvaikeudet | |
dc.subject.yso | opiskelijat | |
dc.subject.yso | korkeakouluopiskelu | |
dc.subject.yso | opiskelu | |
dc.subject.yso | tukeminen | |
dc.subject.yso | oppiminen | |
dc.subject.yso | kansanopistot | |
dc.subject.yso | erityisopetus | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |