dc.contributor.author | Perttuli, Eveliina | |
dc.date.accessioned | 2023-09-15T05:09:53Z | |
dc.date.available | 2023-09-15T05:09:53Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89114 | |
dc.description.abstract | Tutkimukseni käsittelee kuvataiteilija Erkki Hirvelän tuotantoa. Tutkimuksessani
keskityn erityisesti 2000-luvun vaihteeseen Hirvelän kuvataiteellisessa tuotannossa ja
siihen, mitkä olivat syyt sen taustalla, että Egypti aiheena tuli mukaan Hirvelän
kuvataiteeseen.
Hirvelän kuvataiteessa voidaan katsoa tapahtuneen muutosta vuodesta 1998 alkaen.
Tästä lähtien, Hirvelän teoksiin alkoi tulla abstraktin vesiväritaiteen lisäksi viivoja ja
Egpyti aiheita. Tutkimusmenetelmäni on biografinen tutkimus.
Tutkin aihetta Erkki Hirvelän alkuperäisaineiston, TAKO-hankkeen ja leski Katriina
Hirvelän haastattelumateriaalin kautta. Tutkimusaineistona on myös
sanomalehtihaastatteluja ja näyttelykatalogeja vuosituhannen vaihteesta. Käytän
tutkimuksessani Jämsän Alhojärven kyläkirjaa, jossa kerrotaan seikkaperäisesti Erkki
Hirvelän kotitilasta, Niskalan tilan historiasta ja sen kehityksestä.
Tutkimukseni päätelmänä tarkastelen erityisesti Hirvelän Egpyti kiinnostusta,
sairaalajaksoa, joka toimi innoittajana Egpyti kuvaston liittymisenä hänen
kuvataiteeseensa ja sitä, kuinka Hirvelä tasapainoili maanviljelijän ja kuvataiteilijan
uran välillä. | fi |
dc.format.extent | 31 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | Erkki Hirvelä | |
dc.subject.other | maakuntataiteilija | |
dc.title | Egypti valtaa mielenliikkeet : muutoksia Erkki Hirvelän kuvataiteessa vuodesta 1998 | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202309155135 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Taidehistoria | fi |
dc.contributor.oppiaine | Art History | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 310 | |
dc.subject.yso | abstrakti taide | |
dc.subject.yso | käsitetaide | |
dc.subject.yso | taiteilijaryhmät | |
dc.subject.yso | kuvataiteilijat | |
dc.subject.yso | taiteilijat | |
dc.subject.yso | taidehistoria | |
dc.subject.yso | taidenäyttelyt | |
dc.subject.yso | historia | |
dc.subject.yso | taidemaalarit | |
dc.subject.yso | kuvataide | |
dc.subject.yso | maalaustaide | |
dc.subject.yso | Jämsä | |
dc.subject.yso | kuvanveistäjät | |