dc.contributor.advisor | Mustonen, Sanna | |
dc.contributor.author | Ward, Sofia | |
dc.contributor.author | Flander, Fanni | |
dc.date.accessioned | 2023-09-14T05:56:26Z | |
dc.date.available | 2023-09-14T05:56:26Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89063 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkimuksessa selvitettiin opettajien kokemuksia siitä, miten Venäjän
hyökkäyssotaa paenneiden ukrainalaisoppilainen mahdollinen traumatausta
ilmenee koulussa, ja millaisia kokemuksia heillä on ukrainalaisoppilaiden
hyvinvoinnin tukemisesta. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä keskustelua ja
tutkimustietoa ajankohtaisen aiheen ympärillä.
Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena, eli kvalitatiivisena tutkimuksena.
Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoituna haastatteluna keväällä 2023.
Haastatteluun osallistui seitsemän erilaisen työ- ja koulutustaustan omaavaa
perusopetukseen valmistavan luokan opettajaa, joiden luokalla oli Ukrainan sotaa
paenneita oppilaita. Aineiston analyysi toteutettiin laadullisena sisällönanalyysina.
Kaikki tutkimukseen osallistuneet opettajat kuvasivat tilanteita, joissa
oppilaiden mahdollinen traumatausta on ilmentynyt koulussa. Opettajien
kokemusten välillä oli kuitenkin eroa: viisi seitsemästä opettajasta koki
traumataustan ilmenemisen hyvin yleisenä asiana, mutta kaksi opettajaa kuvasi vain
yksittäisiä tilanteita, joissa niissäkään eivät olleet varmoja, onko juurisyynä oireiluun
oppilaan traumaattinen tausta. Opettajien kuvaamat traumaoireet jaettiin sisään- ja
ulospäin suuntautuneeseen oireiluun.
Sotaa paenneen ja siten mahdollisesti traumatisoituneen oppilaan
hyvinvoinnin tukeminen nähtiin tärkeänä asiana kaikissa haastatteluissa. Opettajien
kuvaamia hyvinvoinnin tukemisen keinoja olivat turvallisuuden tunteen luominen,
oppimisen tuki, yhteistyö ja vertaissuhteiden tukeminen. Vaikka kaikki opettajat
kuvasivat tapojaan tukea ukrainalaisoppilaiden hyvinvointia, kokivat he
valmiutensa pääosin heikoiksi. Esimerkiksi opettajankoulutuksen koettiin tarjoavan
vain vähän valmiuksia tukea traumataustaisten lasten hyvinvointia. | fi |
dc.format.extent | 71 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.title | “Tavallaan mulle tulee olo, että se lapsuus on jossakin hävinnyt hänen elämästään lopullisesti” : opettajien kokemuksia sotaa paenneiden ukrainalaisoppilaiden hyvinvoinnin tukemisesta | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202309145085 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | Venäjän hyökkäys Ukrainaan 2022 | |
dc.subject.yso | valmistava opetus | |
dc.subject.yso | opettajat | |
dc.subject.yso | perusopetus | |
dc.subject.yso | pakolaiset | |
dc.subject.yso | traumat | |
dc.subject.yso | kokemukset | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |