Show simple item record

dc.contributor.advisorMustonen, Sanna
dc.contributor.authorWard, Sofia
dc.contributor.authorFlander, Fanni
dc.date.accessioned2023-09-14T05:56:26Z
dc.date.available2023-09-14T05:56:26Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/89063
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa selvitettiin opettajien kokemuksia siitä, miten Venäjän hyökkäyssotaa paenneiden ukrainalaisoppilainen mahdollinen traumatausta ilmenee koulussa, ja millaisia kokemuksia heillä on ukrainalaisoppilaiden hyvinvoinnin tukemisesta. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä keskustelua ja tutkimustietoa ajankohtaisen aiheen ympärillä. Tämä tutkimus toteutettiin laadullisena, eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin puolistrukturoituna haastatteluna keväällä 2023. Haastatteluun osallistui seitsemän erilaisen työ- ja koulutustaustan omaavaa perusopetukseen valmistavan luokan opettajaa, joiden luokalla oli Ukrainan sotaa paenneita oppilaita. Aineiston analyysi toteutettiin laadullisena sisällönanalyysina. Kaikki tutkimukseen osallistuneet opettajat kuvasivat tilanteita, joissa oppilaiden mahdollinen traumatausta on ilmentynyt koulussa. Opettajien kokemusten välillä oli kuitenkin eroa: viisi seitsemästä opettajasta koki traumataustan ilmenemisen hyvin yleisenä asiana, mutta kaksi opettajaa kuvasi vain yksittäisiä tilanteita, joissa niissäkään eivät olleet varmoja, onko juurisyynä oireiluun oppilaan traumaattinen tausta. Opettajien kuvaamat traumaoireet jaettiin sisään- ja ulospäin suuntautuneeseen oireiluun. Sotaa paenneen ja siten mahdollisesti traumatisoituneen oppilaan hyvinvoinnin tukeminen nähtiin tärkeänä asiana kaikissa haastatteluissa. Opettajien kuvaamia hyvinvoinnin tukemisen keinoja olivat turvallisuuden tunteen luominen, oppimisen tuki, yhteistyö ja vertaissuhteiden tukeminen. Vaikka kaikki opettajat kuvasivat tapojaan tukea ukrainalaisoppilaiden hyvinvointia, kokivat he valmiutensa pääosin heikoiksi. Esimerkiksi opettajankoulutuksen koettiin tarjoavan vain vähän valmiuksia tukea traumataustaisten lasten hyvinvointia.fi
dc.format.extent71
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.title“Tavallaan mulle tulee olo, että se lapsuus on jossakin hävinnyt hänen elämästään lopullisesti” : opettajien kokemuksia sotaa paenneiden ukrainalaisoppilaiden hyvinvoinnin tukemisesta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202309145085
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoVenäjän hyökkäys Ukrainaan 2022
dc.subject.ysovalmistava opetus
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoperusopetus
dc.subject.ysopakolaiset
dc.subject.ysotraumat
dc.subject.ysokokemukset
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright