Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorTarnanen, Mirja
dc.contributor.authorHallikainen, Maria
dc.contributor.authorHallikainen, Mikael
dc.date.accessioned2023-09-07T05:38:38Z
dc.date.available2023-09-07T05:38:38Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88930
dc.description.abstractTässä tutkimuksessa selvitettiin kuinka viisi suomalaista koulutuspoliittista asiakirjaa ohjaavat ja määrittelevät maahanmuuttotaustaisten oppijoiden oppimisen, kulttuurisen moninaisuuden ja monikielisyyden tukemista. Pääpainona tutkimuksessa oli tutkia sitä, millaisia suosituksia ja pakollisia toimia asiakirjoista löytyy. Lisäksi tarkastelimme asiakirjojen kielessä havaittavia valtasuhteita ja diskursseja. Asiakirjat olivat perusopetuslaki, kotoutumislaki, koulutuspoliittinen selonteko, perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet ja perusopetuksen opetussuunnitelma aikuisille. Tutkimus toteutettiin osana TEAMS-hanketta kvalitatiivisella tutkimusotteella. Aineisto analysoitiin teema-analyysin ja kriittisen diskurssianalyysin avulla. Tulosten mukaan asiakirjoista löytyi suosituksia ja pakollisia toimia paljon, mutta konkreettisia keinoja toteuttaa tukemista vain vähän. Maininnat keskittyivät muun muassa kielten opetukseen, tasa-arvoisempaan kouluympäristöön ja työllistymisen lisäämiseen. Lisäksi asiakirjoissa painotettiin monessa kohtaa resurssien välttämättömyyttä monipuoliseen ja kulttuurisesti moninaiseen opetukseen. Valtasuhteet asiakirjoissa näkyvät selkeimmin kuntien ja viranomaisten päätösvallassa suhteessa kotoutumissuunnitelmiin sekä maahanmuuttotaustaisen oppijoiden kompromissien tekemisessä liittyen kielen ja uskonnonopetukseen. Myöskään maahanmuuttotaustaisiin oppijoihin viittaavat sanavalinnat eivät ole yhteneväisiä tai johdonmukaisia asiakirjojen välillä.fi
dc.description.abstractThis study investigated how five Finnish educational policy documents guide and define the support of learning, cultural diversity and multilingualism of learners with an immigrant background. The main focus of the research was to examine what kind of recommendations and mandatory actions can be found in the documents. In addition, we observed the power relations and discourses in the documents. The documents were the Basic Education Act, the Integration Act, the education policy report, the basic education curriculum and the basic education curriculum for adults. The research was carried out as part of the TEAMS project with a qualitative research approach. The material was analyzed using theme analysis and critical discourse analysis. According to the results, lot of recommendations and mandatory actions were found in the documents, but only a few concrete ways to implement the support. The mentions focused among other things on teaching language, a more equal school environment and increasing employment. In addition, the documents emphasized the necessity of resources for versatile and culturally diverse teaching. The power relations in the documents are most clearly seen in the decision-making of municipalities and authorities when it comes to integration plans and making compromises. Compromises were many times related to teaching language and religion. Also, the word choices referring to learners with an immigration background are not consistent between the documents.en
dc.format.extent94
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherkriittinen diskurssianalyysi
dc.subject.otheroppimisen tukeminen
dc.titleMaahanmuuttotaustaisten oppimisen, kulttuurisen moninaisuuden ja monikielisyyden tukeminen suomalaisissa koulutuspoliittisissa asiakirjoissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202309074964
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineSpecial Educationen
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.contributor.oppiaineErityispedagogiikkafi
dc.contributor.oppiaine|Luokanopettajakoulutusfi
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi101
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysokoulutuspolitiikka
dc.subject.ysomaahanmuuttajat
dc.subject.ysomonikulttuurisuus
dc.subject.ysomaahanmuuttajatausta
dc.subject.ysointegraatio
dc.subject.ysomaahanmuutto
dc.subject.ysoperusopetus
dc.subject.ysomonikielisyys
dc.subject.ysokotouttaminen (maahanmuuttajat)
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright