University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Motorisen oppimisen vaikutus voimantuoton muutoksiin 10 viikon voimaharjoitusjakson ja -tauon sekä toisen harjoitusjakson aikana

Thumbnail
View/Open
1.5 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Lipsanen, Petrus
Date
2023
Discipline
Valmennus- ja testausoppiScience in Sport Coaching and Fitness Testing
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Voimaharjoittelu on nykyään yleinen harjoittelun muoto niin perusliikkujilla kuin myös urheilijoilla. Voimaharjoittelun yleisenä tavoitteena on voimantuoton ja lihasmassan kasvattaminen. Motorisen oppimisen rooli voimantuoton kehittymisessä perinteisellä vastusharjoittelulla on kuitenkin epäselvä. Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää motorisen oppimisen vaikutusta voimantuoton muutoksiin harjoitus- ja harjoittelemattomuusjaksojen aikana aiemmin harjoittelemattomilla henkilöillä. Tutkimus toteutettiin osana isompaa voimaharjoittelututkimusta, josta tähän tutkimukseen sisällytettiin toinen harjoitusryhmistä. Tutkittavat eivät olleet osallistuneet säännölliseen voimaharjoitteluun aiemmin (n = 20, 18–40 v.). Tutkimuksessa tutkittavat toteuttivat 10 viikon voimaharjoittelujakson, 10 viikon harjoittelemattomuusjakson ja toisen 10 viikon voimaharjoittelujakson. Harjoittelu tapahtui 2 kertaa viikossa, ja kaikki harjoitukset olivat valvottuja. Harjoituksissa seurattiin kuormia ja toistoja kaikissa harjoitetuissa liikkeissä. Tutkittavilta mitattiin bilateraalinen 1 toiston maksimi (1 RM) jalkaprässi, maksimaalinen unilateraalinen isometrinen polvenojennus (IPO) ja vastus lateraliksen poikkipinta-ala (VLA) harjoitusjaksojen alussa, 5 viikon kohdalla ja harjoitusjaksojen lopuksi. Jalkaprässin 1 RM (JP), IPO, VLA ja jalkaprässin harjoituskuorma (JPHA) kehittyivät molempien harjoitusjaksojen aikana (p < 0.05). Ensimmäisen ja toisen harjoitusjakson aikana JPHA (+ 43 % ja + 30 %) kehittyi suhteessa enemmän verrattuna JP (+ 22 % ja +15 %) (p < 0.05) ja JP kehittyi enemmän verrattuna IPO (+ 12 % ja + 9 %) (p < 0.05). Toisen harjoitusjakson aikana VLA:n muutokset (+ 15 %) olivat suurempia kuin IPO:n (p < 0.05). Lisäksi IPO palasi harjoitustauon aikana takaisin lähtötasolle, kun taas JPHA ja JP pysyivät koholla verrattuna lähtötilanteeseen harjoitustauon aikana. Tutkimuksessa havaitut erot harjoittelun toiminnallisissa ja rakenteellisissa adaptaatioissa sekä niiden pysyvyydessä tukevat motorisen oppimisen roolia voimaharjoittelussa. Erityisesti harjoitustauon aikaiset muutokset tukevat motorisen oppimisen roolia ja neuraalisten adaptaatioiden pysyvyyttä verrattuna rakenteellisiin. Aiemmin harjoittelemattomien harjoittelussa motorinen oppiminen kannattaa ottaa huomioon tavoitteiden puitteissa, sillä toiminnallisilla muutoksilla ei ollut vaikutusta lihashypertrofiaan harjoitusjaksoilla. ...
 
Strength training is a common form of exercise for the general public as well as for athletes. Common goals for strength training are increase in muscular force production and muscle hypertrophy. The role of motor learning in increases of muscular strength due to training is still unclear. The aim of this study is to investigate the effect of motor learning on the changes in muscular force during strength training, detraining, and retraining on previously untrained people. The study was conducted as a part of a larger project, of which one of the experimental groups were included in this study. Participants were previously untrained (n = 20, 18-40 y.). The study consisted of a 10-week training period, 10 weeks of detraining, and 10 weeks of retraining. Training was conducted 2 times a week and all training sessions were supervised. All sets and repetitions were recorded. Measurements during the study were 1 repetition maximum 1RM bilateral dynamic leg press (JP), maximal unilateral isometric voluntary contraction of the knee extensors (IPO) and cross-sectional area of vastus lateralis (VLA). Measurements were done at the beginning of training periods, at 5-week interval during training periods and at the end of the training periods. Leg press 1RM, IPO, VLA and training load of the leg press (JPHA) all increased during both training periods (p < 0.05). During both training periods JPHA (+ 43 % and + 30 %) increased more than JP (+ 22 % and +15 %) (p < 0.05) and JP improved more than IPO (+ 12 % and + 9 %) (p < 0.05). Proportional changes in VLA (+ 15 %) were greater than changes in IPO during retraining period (p < 0.05). Additionally, IPO regressed back to the pretraining levels during detraining, whereas JP and JPHA remained elevated. The differences in structural and functional adaptations and differences in their timescales provide evidence for the role of motor learning in strength development. Especially changes during detraining support motor learning and the relative stability of neural changes when compared to structural changes in musculature. Motor learning should be considered when designing strength training plans especially for previously untrained people, because changes in muscle function didn’t affect changes in muscle hypertrophy. ...
 
Keywords
taitoharjoittelu taitavuus keskushermosto voimaharjoittelu motorinen oppiminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202309014879

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25541]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Implisiittisen motorisen oppimisen vaikutus taidon kehittymiseen ja säilymiseen paineenalaisessa tilanteessa kokeneilla oppijoilla 

    Antonen, Sanni; Hellgren, Roy (2017)
    Antonen, S. & Hellgren, R. Implisiittisen motorisen oppimisen vaikutus taidon kehittymiseen ja säi-lymiseen paineenalaisessa tilanteessa kokeneilla oppijoilla. 2017. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, ...
  • Motorisen oppimisen vaikeuden tunnistaminen ja tukeminen kouluympäristössä 

    Asunta, Piritta (Jyväskylän yliopisto, 2018)
    Motorisen oppimisen vaikeudella, kuten kehityksellisellä koordinaatiohäiriöllä (DCD), tarkoitetaan huomattavaa vaikeutta oppia uusia motorisia taitoja ja soveltaa jo opittuja taitoja uusiin tilanteisiin. Tämän tutkimuksen ...
  • Motorisen oppimisen vaikeudet tulee tunnistaa varhain 

    Asunta, Piritta (Liikuntatieteellinen seura, 2019)
    Heikot motoriset taidot ovat yhteydessä oppimisen, toiminnanohjauksen ja tarkkaavuuden ongelmiin ja lapsen fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin. Varhaisella tuella voidaan vaikuttaa myönteisesti lapsen ...
  • Akillesjänteen paksuuden, neovaskularisaation esiintymisen ja isometrisen voimantuoton muutokset 12 viikon eksentrisen harjoittelun aikana akillesjänteen kivuista kärsivillä henkilöillä 

    Vainio, Pasi (2015)
    Pohkeen lihakset ovat tärkeässä roolissa jokapäiväisessä liikkumisessamme. Erilaisten liikuntasuoritusten aikana tuotetut voimat pohkeen ja säären lihaksissa välittyvät akillesjänteeseen ja voivat osaltaan olla aiheuttamassa ...
  • Yksikammioisten sydänlasten motorisen kehityksen muutos neljän vuoden seuranta-aikana : changes in motor development during a four-year follow-up on children with univentricular heart defects 

    Mäenpää, Heidi (2014)
    Yksikammioinen sydänvika on vaikea synnynnäinen sydänvika. Yksikammioiset sydänviat voidaan jakaa vasemman kammion vajaakehittyneisyys oireyhtymään (hypoplastic left heart syndrome, HLHS) sekä muuhun yksikammioiseen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre