Liikenneonnettomuuksien määrä suhteessa liikennevirtaan valtateillä
Tieliikenneonnettomuudet ovat yleinen uutisoinnin ja tutkimuksen kohde. Onnettomuuksiin liittyviä taustatekijöitä on monia, kuten esimerkiksi liikenteen määrä, kuljettajan veren alkoholipitoisuus, väsymys, nopeus, sää, valoisuus ja liikennejärjestelyt. Liikennemäärä on selittäjä, johon ei ole suuremmin kiinnitetty huomiota tieliikenneonnettomuustutkimuksissa, vaikka sillä on suuri vaikutus liikenneolosuhteisiin.
Tässä tutkielmassa pyritään estimoimaan tieliikenneonnettomuuksien todennäköisyyksiä eri tilanteissa liikenteen automaattisten mittaustietojen (LAM) avulla. Aineiston laajuuden vuoksi tutkielmassa keskitytään vain valtateillä 1–10 tapahtuneisiin onnettomuuksiin. Valtatiet jaetaan 29 tapaukseen, jotta saadaan aluekohtaista tietoa liikennemäärästä. Aineisto on vuosilta 2017–2021 ja valmiin aineiston laajuus on 1 268 544 riviä.
Aluksi aineistot täytyy saada yhtenevään muotoon sekä määrittää tarkalleen, miten onnettomuuksien todennäköisyyksiä estimoidaan. Mallinnetaan yhden tunnin aikaista onnettomuuden todennäköisyyttä tieosuudella, jossa selittäjinä ovat liikennemäärä, suhteellinen ruuhkaisuus, tieosuuden pituus, vuorokaudenaika sekä vuodenaika. Mallinnus toteutetaan logistisella regressiomallilla.
Aineiston laajuuden ansiosta muuttujakohtaiset p-arvot ovat hyvin pieniä. Suurimman kokonaisvaikutuksen mallissa aiheuttaa liikennemäärä. Tien suhteellisen ruuhkaisuuden vaikutus on myös selvä. Tapauskohtaisesti aineistossa havaitut onnettomuusriskit poikkeavat mallin antamista estimaateista, joissain tapauksissa huomattavasti. Tapauksista osa on siis onnettomuusalttiimpia kuin toiset. Mikäli mallista haluaisi tapauskohtaisesti yhä tarkemman, malliin tarvittaisiin lisää selittäjiä, joita ei käytetyissä aineistossa ollut saatavilla.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Itseohjautuvien autojen tuomia hyötyjä liikenteessä
Korpi, Samuli (2021)Tämän tutkielman tarkoituksena on tutkia itseohjautuvia autoja ja niiden hyötyjä liikenteessä ihmiskuljettajiin verrattuna. Itseohjautuvien autojen hyötyjä tarkastellaan ensisijaisesti liikenneturvallisuuden ja niiden ... -
Modeling human road crossing decisions as reward maximization with visual perception limitations
Wang, Yueyang; Srinivasan, Aravinda Ramakrishnan; Jokinen, Jussi, P. P.; Oulasvirta, Antti; Markkula, Gustav (IEEE, 2023)Understanding the interaction between different road users is critical for road safety and automated vehicles (AVs). Existing mathematical models on this topic have been proposed based mostly on either cognitive or machine ... -
Alueellisen kauppavirta-aineiston imputointi ja imputointimenetelmien vertailu
Vertanen, Ville (2004) -
Sukulaisuussuhteiden vaikutukset tyypin 1 ja 2 virheisiin ja niiden minimointi genominlaajuisissa assosiaatiokartoituksissa
Väänänen, Mikko (2023)Genominlaajuisilla assosiaatiokartoituksilla (genome-wide association studies, GWAS) tutkitaan assosiaatioita geno- ja fenotyyppien välillä genominlaajuisesti tilastollisin menetelmin. GWAS-tutkimusten tuloksille on monia ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.