dc.contributor.advisor | Karvanen, Juha | |
dc.contributor.author | Into, Niko | |
dc.date.accessioned | 2023-08-29T06:01:36Z | |
dc.date.available | 2023-08-29T06:01:36Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88755 | |
dc.description.abstract | Tieliikenneonnettomuudet ovat yleinen uutisoinnin ja tutkimuksen kohde. Onnettomuuksiin liittyviä taustatekijöitä on monia, kuten esimerkiksi liikenteen määrä, kuljettajan veren alkoholipitoisuus, väsymys, nopeus, sää, valoisuus ja liikennejärjestelyt. Liikennemäärä on selittäjä, johon ei ole suuremmin kiinnitetty huomiota tieliikenneonnettomuustutkimuksissa, vaikka sillä on suuri vaikutus liikenneolosuhteisiin.
Tässä tutkielmassa pyritään estimoimaan tieliikenneonnettomuuksien todennäköisyyksiä eri tilanteissa liikenteen automaattisten mittaustietojen (LAM) avulla. Aineiston laajuuden vuoksi tutkielmassa keskitytään vain valtateillä 1–10 tapahtuneisiin onnettomuuksiin. Valtatiet jaetaan 29 tapaukseen, jotta saadaan aluekohtaista tietoa liikennemäärästä. Aineisto on vuosilta 2017–2021 ja valmiin aineiston laajuus on 1 268 544 riviä.
Aluksi aineistot täytyy saada yhtenevään muotoon sekä määrittää tarkalleen, miten onnettomuuksien todennäköisyyksiä estimoidaan. Mallinnetaan yhden tunnin aikaista onnettomuuden todennäköisyyttä tieosuudella, jossa selittäjinä ovat liikennemäärä, suhteellinen ruuhkaisuus, tieosuuden pituus, vuorokaudenaika sekä vuodenaika. Mallinnus toteutetaan logistisella regressiomallilla.
Aineiston laajuuden ansiosta muuttujakohtaiset p-arvot ovat hyvin pieniä. Suurimman kokonaisvaikutuksen mallissa aiheuttaa liikennemäärä. Tien suhteellisen ruuhkaisuuden vaikutus on myös selvä. Tapauskohtaisesti aineistossa havaitut onnettomuusriskit poikkeavat mallin antamista estimaateista, joissain tapauksissa huomattavasti. Tapauksista osa on siis onnettomuusalttiimpia kuin toiset. Mikäli mallista haluaisi tapauskohtaisesti yhä tarkemman, malliin tarvittaisiin lisää selittäjiä, joita ei käytetyissä aineistossa ollut saatavilla. | fi |
dc.format.extent | 40 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | liikennemäärä | |
dc.subject.other | logistinen regressiomalli | |
dc.subject.other | tieliikenteen automaattiset mittaustiedot | |
dc.title | Liikenneonnettomuuksien määrä suhteessa liikennevirtaan valtateillä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202308294793 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Matematiikan ja tilastotieteen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Mathematics and Statistics | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Tilastotiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Statistics | en |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 4043 | |
dc.subject.yso | valtatiet | |
dc.subject.yso | liikenneonnettomuudet | |
dc.subject.yso | liikenne | |
dc.subject.yso | liikenneturvallisuus | |
dc.subject.yso | tilastotiede | |
dc.subject.yso | tieliikenne | |
dc.subject.yso | tiet | |
dc.subject.yso | onnettomuudet | |
dc.subject.yso | regressioanalyysi | |
dc.subject.yso | ajonopeus | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |