"Ne totuudet on jotenkin sisäisiä silloin" : kokemusten kertominen kirjoittamisen perusopintojen oppimispäiväkirjoissa
Tämä monografiatutkimus käsittelee oppimispäiväkirjaa henkilökohtaisen kirjoittamisen välineenä Jyväskylän yliopiston avoimen yliopiston kirjoittamisen perusopinnoissa. Huomion kohteena on erityisesti kokemusten kertominen. Tutkimuksessa vastataan kysymyksiin: 1) Millaiset tehtävät ja kirjoittamisen keinot tukevat henkilökohtaista kirjoittamista oppimispäiväkirjassa? 2) Millaisia kokemuksia opiskelijat kertovat oppimispäiväkirjoissaan a) kirjoittamisesta ja b) oppimisesta?
Tutkimus asettuu kerronnallisen kokemuksen tutkimuksen kontekstiin ja siten konstruktivistisen tiedonkäsityksen kehykseen, jonka mukaan ihminen rakentaa jatkuvasti käsitystään itsestä ja maailmasta. Teoreettinen tausta muodostuu kirjoittamisen, oppimisen ja luovan prosessin tutkimuksesta. Aineisto koostuu 66 oppimispäiväkirjasta. Tutkimuskysymyksiin vastataan temaattisen analyysin avulla.
Keskeisenä tuloksena esitetään, että oppimispäiväkirjaa voidaan tarkastella päiväkirjana. Päiväkirjan tehtävät muistaminen, itseilmaisu, reflektointi ja kirjoittamisen nautinto mahdollistavat henkilökohtaisen ja yhteisöllisen kohtaamisen sekä kirjoittamiseen että oppimiseen liittyvien kokemusten äärellä. Oppimispäiväkirjoissa kerrotuissa kokemuksissa korostuvat erityisesti tunnekokemukset ja niiden merkitys kirjoittamiselle ja sen oppimiselle.
Johtopäätökset kuvataan puuna, joka kasvattaa paitsi paksuutta, myös oksia ja latvaa. Kirjoittajana kasvaminen alkaa henkilökohtaisesta ytimestä, mutta laajenee kokeilemisen ja osaamisen kartuttamisesta kohti yhteisön kannustusta ja tukea. Oppimispäiväkirja kokoaa henkilökohtaisen kirjoittamisen keinoin kasvun kokemukset. Näin kirjoittajana kasvaminen rakentuu aiemmin koetulle ja kurottaa samalla kohti tulevaa.
Tutkimuksen perusteella henkilökohtaiseen sisältöön ja kirjoittamisen keinoihin panostava oppimispäiväkirja voi tukea oppimisprosessia ja asiantuntijaksi kasvamista. Taiteellisen oppimisen ohella oppimispäiväkirjan käyttöä kannattaa kehittää paitsi osana asiantuntijakoulutusta myös muunlaisissa oppimiskonteksteissa.
...
This monograph study looks at the learning diary as a tool for personal writing in the basic studies in writing at the Open University of the University of Jyväskylä. In particular, the focus is on the narration of experiences. The study answers the following questions: 1. What kind of tasks and writing tools support personal writing in a learning diary? 2. What experiences of (a) writing and (b) learning do students describe in their learning diaries?
The study is set in the context of narrative experience research and thus within the framework of a constructivist understanding of knowledge, according to which people are constantly constructing their understanding of themselves and the world. The theoretical background consists of research on writing, learning and the creative process. The data consist of 66 learning diaries. The research questions will be answered through thematic analysis.
As a key result, it is proposed that a learning diary can be examined as a traditional diary. Diary tasks for remembering, self-expression, reflection and enjoyment of writing allow for personal and communal encounters around experiences related to both writing and learning. The experiences reported in the learning diaries highlight emotional experiences and their importance for writing and learning to write.
Conclusions are presented as a tree that grows not only in thickness, but also in its branches and top. Growing as a writer starts at a personal core, but it expands from experimentation and accumulating skills towards community encouragement and support. A learning diary brings together experiences of growth through personal writing. Thus, growing as a writer builds on the past while reaching towards the future.
The research shows that a learning diary that emphasises personal content and methods of writing can support the learning process and growth as an expert. In addition to artistic learning, the use of a learning diary should be developed not only as part of specialist training, but also in other types of learning contexts.
...




Publisher
Jyväskylän yliopistoISBN
978-951-39-9722-9ISSN Search the Publication Forum
2489-9003Metadata
Show full item recordCollections
- JYU Dissertations [694]
- Väitöskirjat [3298]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Opettajan henkilökohtaisten kokemusten kertominen yläkoulun erityisopetuksessa
Vuollo, Sofia (2017)Vaikka opettajien on havaittu käyttävän suurimman osan opetuksestaan oppimateriaalin käsittelyyn, he jakavat myös henkilökohtaista tietoa itsestään, kertovat kokemuksiaan ja ilmaisevat henkilökohtaisia mielipiteitään. ... -
Elämänhallinnallisten tekijöiden yhteys ammatillisten perusopintojen negatiiviseen keskeyttämiseen
Ketomäki, Jaana (2011)Tutkimuksen tarkoitus oli kartoittaa elämänhallinnallisten tekijöiden yhteyttä ammatillisten perusopintojen negatiiviseen keskeyttämiseen. Tutkimuksessa selvitettiin kvantitatiivisilla menetelmillä rahankäytön, harrastusten, ... -
"Olen ollut huonommillakin peruslabrakursseilla" : opiskelijoiden kokemukset uudistetusta Perusopintojen laboratoriotyöt 1 -kurssista
Kohvakka, Jyri (2023)Laboratoriokurssien uudistukset ovat tällä hetkellä yksi kuumimmista puheenaiheista fysiikan yliopisto-opetuksen kehittämisessä. Paljon on ollut keskustelua siitä, että mitä laboratoriokurssien tulisi oikeastaan opettaa ... -
”Se on tuolla minun sisässä se kertominen” : luokanopettajat kerronnallisuuteen kasvamisen kuvaajina
Häli, Tuomas (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, miten kertovat opettajat kuvaavat omaa kasvuaan sekä millaista kertomusten ja kerronnallisuuden käyttäminen opetuksessa on. Tutkimukseni pohjautuu kertomuksen ja kerronnallisuuden ...