Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorNiininen, Outi
dc.contributor.authorKemppinen, Anni
dc.date.accessioned2023-08-18T05:23:43Z
dc.date.available2023-08-18T05:23:43Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88581
dc.description.abstractKuluttajat ovat sosiaalisen median alustojen tarjoamien voimaantumisen sekä sisällönluomis- ja vaikutusmahdollisuuden myötä alkaneet vaikuttaa yhteiskunnan epäkohtiin yhteiskunnallisten liikkeiden ja hashtagaktivismin kautta, jolla tarkoitetaan sosiaalisessa mediassa tietyn asian puolesta tai vastaan tapahtuvaa kollektiivista protestia. Koska kuluttajat vaativat myös yrityksiltä kannanottoja yhteiskuntapoliittisiin teemoihin, kuten tasa-arvokysymyksiin, aihetta on oleellista tutkia negatiivisten vaikutusten ehkäisemiseksi yhteiskuntapoliittisen aktivismin ollessa usein riskipitoista polarisoivuutensa takia. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia miten case-brändi Dove käyttää #LetsChangeBeauty:a yhteiskuntapoliittisista aiheista viestimiseen ja tuottaa lisää tietoa siitä, miten asiakassitoutumiseen vaikuttavat tekijät toimivat Doven yhteiskuntapoliittisen hashtagaktivismin kontekstissa Instagramissa. Tutkielma toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena, jossa hashtagaktivismia ja yhteiskuntapoliittista aktivismia tutkitaan yhdessä markkinoinnin näkökulmasta asiakassitoutumiseen vaikuttavien tekijöiden eli julkaisuajankohdan, julkaisun formaatin, -sisältötyypin ja –interaktiivisuuden kautta. Tutkielman tuloksista kävi ilmi, että julkaisuajankohtaa koskien viikonpäivillä ei havaittu vaikutusta asiakassitoutumisen määrään, mutta asiakassitoutumisen määrä on Doven kampanjoiden alussa suurempi kuin lopussa. Julkaisujen formaateista videot aiheuttivat eniten asiakassitoutumista erityisesti kommentoinnin osalta, mikä on linjassa aikaisemman tutkimuksen kanssa. Tämän tutkielman aineistossa sisällöltään sekä tunteelliset että informatiiviset julkaisut tuottivat pelkkää tunteellista sisältöä suurempaa asiakassitoutumista, mikä on uusi havainto. Julkaisujen interaktiivisuuden yhteydessä havaittiin vastoin aikaisempaa tutkimusta, että kysymykset eivät aiheuttaneet suurempaa keskimääräistä kommentointimäärää verrattuna muihin julkaisuihin. Lopuksi Doven #LetsChangeBeauty-viestintä osoitti esimerkillään, oman asiakaskunnan tuntemisen tärkeyden yhteiskuntapoliittisen hashtagaktivismin yhteydessä.fi
dc.format.extent72
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherhashtagaktivismi
dc.subject.otherasiakassitoutuminen
dc.subject.otherjulkaisuajankohta
dc.subject.otherjulkaisun formaatti
dc.subject.otherjulkaisun sisältötyyppi
dc.subject.otherjulkaisun interaktiivisuus
dc.subject.otheryhteiskuntapoliittinen aktivismi
dc.subject.otherDove
dc.titleYhteiskuntapoliittinen hashtagaktivismi ja asiakassitoutuminen : case Dove
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202308184681
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelrestrictedAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi20423
dc.subject.ysoaktivismi
dc.subject.ysoInstagram
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysomarkkinointi
dc.subject.ysoyritykset
dc.subject.ysoyhteiskunnalliset liikkeet
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.rights.accessrightsThe author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).en
dc.rights.accessrightsTekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..fi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright