Yhteiskuntapoliittinen hashtagaktivismi ja asiakassitoutuminen : case Dove
Authors
Date
2023Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).
Copyright
© The Author(s)
Kuluttajat ovat sosiaalisen median alustojen tarjoamien voimaantumisen sekä
sisällönluomis- ja vaikutusmahdollisuuden myötä alkaneet vaikuttaa yhteiskunnan epäkohtiin yhteiskunnallisten liikkeiden ja hashtagaktivismin kautta, jolla
tarkoitetaan sosiaalisessa mediassa tietyn asian puolesta tai vastaan tapahtuvaa
kollektiivista protestia. Koska kuluttajat vaativat myös yrityksiltä kannanottoja
yhteiskuntapoliittisiin teemoihin, kuten tasa-arvokysymyksiin, aihetta on oleellista tutkia negatiivisten vaikutusten ehkäisemiseksi yhteiskuntapoliittisen aktivismin ollessa usein riskipitoista polarisoivuutensa takia.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tutkia miten case-brändi
Dove käyttää #LetsChangeBeauty:a yhteiskuntapoliittisista aiheista viestimiseen ja tuottaa lisää tietoa siitä, miten asiakassitoutumiseen vaikuttavat tekijät
toimivat Doven yhteiskuntapoliittisen hashtagaktivismin kontekstissa Instagramissa. Tutkielma toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena, jossa
hashtagaktivismia ja yhteiskuntapoliittista aktivismia tutkitaan yhdessä markkinoinnin näkökulmasta asiakassitoutumiseen vaikuttavien tekijöiden eli julkaisuajankohdan, julkaisun formaatin, -sisältötyypin ja –interaktiivisuuden kautta.
Tutkielman tuloksista kävi ilmi, että julkaisuajankohtaa koskien viikonpäivillä ei havaittu vaikutusta asiakassitoutumisen määrään, mutta asiakassitoutumisen määrä on Doven kampanjoiden alussa suurempi kuin lopussa. Julkaisujen
formaateista videot aiheuttivat eniten asiakassitoutumista erityisesti kommentoinnin osalta, mikä on linjassa aikaisemman tutkimuksen kanssa. Tämän tutkielman aineistossa sisällöltään sekä tunteelliset että informatiiviset julkaisut
tuottivat pelkkää tunteellista sisältöä suurempaa asiakassitoutumista, mikä on
uusi havainto. Julkaisujen interaktiivisuuden yhteydessä havaittiin vastoin aikaisempaa tutkimusta, että kysymykset eivät aiheuttaneet suurempaa keskimääräistä kommentointimäärää verrattuna muihin julkaisuihin. Lopuksi Doven
#LetsChangeBeauty-viestintä osoitti esimerkillään, oman asiakaskunnan tuntemisen tärkeyden yhteiskuntapoliittisen hashtagaktivismin yhteydessä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29626]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Customer Engagement Enhancement on Instagram : Strategies for Small and Medium Enterprises
Wahid, Risqo; Karjaluoto, Heikki; Taiminen, Kimmo (EuroMed Press, 2022)This study aims to examine the effects of visual aesthetics (i.e., classical and expressive) and lengths of textual information (LTI) on customer engagement (i.e., likes and comments) in the contexts of Instagram and small ... -
Reform, revolution, riot? : transnational Nordic Sixties in the radical press, c. 1958-1968
Saksholm, Juho (Historiallinen yhdistys, 2021) -
Aktivismin kehystäminen henkilötarinoiden kautta journalistisessa mediassa
Lohela, Heta (2024)Journalismin kentällä korostetaan yhä suurimmassa määrin tarinoita, ja henkilötarinoista on muodostunut vaikutusvaltainen journalismin väline. Tutkielmassa selvitän, miten aktivismia käsitellään henkilötarinoiden kautta ... -
Finnish climate movements’ perceptions of climate communication
Böök, Saara (2022)Vuosikymmenien väittelyn jälkeen ilmastotieteilijöillä on yksimielinen käsitys siitä, että ilmastonmuutos on pääasiallisesti ihmistoiminnan aiheuttama. Viime vuosien aikana uusi ilmastoliikkeen aalto on tullut esiin ympäri ... -
Verkostojen liikettä
Konttinen, Esa; Peltokoski, Jukka (Jyväskylän yliopisto, Kansalaisyhteiskunnan tutkimusportaali, 2010)