Show simple item record

dc.contributor.advisorTorppa, Minna
dc.contributor.authorIlvonen, Jenni
dc.date.accessioned2023-07-31T06:42:46Z
dc.date.available2023-07-31T06:42:46Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88479
dc.description.abstractVarhaisilla kielen kehityksen vaikeuksilla on todettu olevan yhteys heikompaan lukutaitoon. Lukutaidon on puolestaan todettu olevan pohjana myöhemmälle oppimiselle ja kouluttautumiselle, jotka ovat yhteydessä myös työttömyyteen. Tässä tutkimuksessa tutkittiin, onko varhaisella kielen kehityksellä suoraa yhteyttä kouluttautumiseen ja työttömyyteen 20-vuotiaana. Tutkimus perustuu Jyväskylän yliopiston Lasten Kielen Kehitys -aineistoon (n=194), jossa noin puolella osallistujista on lukivaikeusriski vanhempien lukivaikeuden vuoksi. Aineistosta tunnistettiin viisi kielellistä alaryhmää: 1) ei kielen viiveitä, mutta lukivaikeusriski 2) tuottavan puheen viive ja lukivaikeusriski, 3) tuottavan ja ymmärtävän puheen viive sekä lukivaikeusriski, 4) tuottavan puheen viive, mutta ei lukivaikeusriskiä ja 5) ei kielen viiveitä eikä lukivaikeusriskiä. Ristiintaulukoinnin tulokset osoittivat, että kielelliset vaikeudet ja lukivaikeus-riski liittyvät sekä kouluttautumiseen, että työttömyyteen. Ryhmässä, jossa oli tuottavan ja ymmärtävän puheen viiveet sekä lukivaikeusriski suoritettiin odotettua useammin ammattiopistokoulutus. Ryhmässä, jossa ei ollut kielen viiveitä eikä lukivaikeusriskiä, suoritettiin sen sijaan odotettua useammin lukiokoulutus. Varhaisella kielen kehityksellä ei ollut yhteyttä toisen asteen koulutuksen suorittamatta jättämiseen tai keskeyttämiseen. Työttömyyttä esiintyi eniten ryhmässä, jolla oli tuottavan ja ymmärtävän puheen viiveet sekä lukivaikeusriski. Varhaisilla kielen kehityksen vaikeuksilla vaikuttaa siis olevan pitkäaikaisia vaikutuksia, jotka näkyvät kouluttautumisessa ja työttömyydessä 20-vuotiaana. Tarvitaan kuitenkin lisää pitkäaikaisvaikutuksia tarkastelevaa tutkimusta.fi
dc.format.extent33
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othervarhainen kielen kehitys
dc.subject.othermyöhään puhumaan oppineet
dc.titleVarhaisen kielen kehityksen yhteys koulutusvalintoihin ja työttömyyteen 20-vuotiaana
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202307314594
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysokoulutusvalinnat
dc.subject.ysokielellinen kehitys
dc.subject.ysotyöttömyys
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright