Tove Janssonin "Näkymätön lapsi" ja sosiaalinen peilaaminen
Taipale, J. (2016). Tove Janssonin "Näkymätön lapsi" ja sosiaalinen peilaaminen. Psykoterapia, 35(1), 20-32.
Julkaistu sarjassa
PsykoterapiaTekijät
Päivämäärä
2016Tekijänoikeudet
© 2016 Therapeia-säätiö
Artikkeli käsittelee nähdyksi tulemisen kokemusta ja sen keskeistä asemaa itseyden muodostumisessa. Artikkelin punaisena lankana toimii Tove Janssonin tarina ”Näkymätön lapsi” (1962), ja sitä lähestytään filosofian, kehityspsykologian ja psykoanalyysin näkökulmista. Artikkeli jakautuu johdantoon ja kolmeen osioon. Johdanto tiivistää Janssonin tarinan. Ensimmäinen osio, ”diagnostiikka”,
käsittelee sosiaalisen näkymättömyyden eri merkityksiä. Toinen osio, ”etiologia”, selvittää
mitkä kehitykselliset tekijät usein johtavat sosiaaliseen näkymättömyyteen. Kolmas ja viimeinen
osio, ”terapia”, tulkitsee Janssonin tarinaa intensiivisen terapiaprosessin vertauskuvana. Artikkeli
hyödyntää erityisesti Donald Winnicottin, Heinz Kohutin ja Veikko Tähkän ajattelua. Lisäksi se ammentaa
myöhemmästä kehityspsykologiasta ja filosofiasta.
Julkaisija
Therapeia-säätiöISSN Hae Julkaisufoorumista
0359-601XAsiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/25629639
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Identity Formation, Personal Control Over Development, and Well-Being
Fadjukoff, Päivi; Pulkkinen, Lea (Cambridge University Press, 2006)Individuals' conceptions of their personal goals have been studied in the psychology literature from different perspectives. In this chapter, the processes and implications of one's orientations and self-definitions were ... -
How do early family systems predict emotion recognition in middle childhood?
Laamanen, Petra; Kiuru, Noona; Flykt, Marjo; Vänskä, Mervi; Hietanen, Jari K.; Peltola, Mikko J.; Kurkela, Enni; Poikkeus, Piia; Tiitinen, Aila; Lindblom, Jallu (Wiley, 2022)Facial emotion recognition (FER) is a fundamental element in human interaction. It begins to develop soon after birth and is important in achieving developmental tasks of middle childhood, such as developing mutual friendships ... -
A conceptual analysis of the oceanic feeling : with a special note on painterly aesthetics
Saarinen, Jussi A. (University of Jyväskylä, 2015) -
Identity Status Change Within Personal Style Clusters : A Longitudinal Perspective From Early Adulthood to Midlife
Fadjukoff, Päivi; Feldt, Taru; Kokko, Katja; Pulkkinen, Lea (Psychology Press, 2019)Differences in identity stability and change from age 36 through 42 to 50 were examined between three male and female personal style clusters extracted at age 27. We expected, first, the identity statuses to consistently ... -
The joint effects of parenting styles and the child's temperamental characteristics in children's social-emotional development
Zarra-Nezhad, Maryam (University of Jyväskylä, 2016)This research examined the joint effects of parenting and the temperamental characteristics of children on their social-emotional development during their early school years. Three studies, focusing on different aspects ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.