Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSulkunen, Sari
dc.contributor.authorAaltonen, Pihka
dc.date.accessioned2023-07-24T05:33:06Z
dc.date.available2023-07-24T05:33:06Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88442
dc.description.abstractPro gradu -tutkielmassani tutkin luovaa kirjoittamista vapaa-ajallaan harrastavien nuorten aikuisten käsityksiä luovasta kirjoittamisesta, sen oppimisesta ja sen merkityksistä heidän elämässään. Kirjoittaminen on merkittävä kansalaistaito nyky-yhteiskunnassa (Kauppinen ym. 2015), minkä vuoksi kaikki tutkimustieto kirjoittamisesta ja sen oppimisesta on erittäin tärkeää. Tähän saakka kirjoittamisen oppimista on tarkasteltu tutkimuksissa lähinnä formaaleissa oppimistilanteissa. Tutkimuksen keskiössä on luova kirjoittaminen, jota määrittelen laajasti kaikenlaisten luovuutta mahdollistavien tekstien tuottamiseksi. Kuitenkin tutkimuksen rajauksen vuoksi keskityn tässä ainoastaan kielellisesti kirjaimin ja sanoin tuotettuihin teksteihin. Työssäni keskeisiä käsitteitä ovat luovan kirjoittamisen lisäksi informaali, nonformaali, yhteisöllinen ja itseohjautuva oppiminen. Aineisto kerättiin teemahaastatteluin, ja tutkimukseen osallistui neljä tutkittavaa. Analyysin toteutin teemoittelemalla aineiston ja tarkastelemalla tutkittavien käsityksiä sosiokulttuurisen ja dialogisen käsitysanalyysin menetelmin. Käsitykset näen dialogisesti ja sosiokulttuurisesti rakentuvina, kontekstisidonnaisina ja dynaamisina ilmiöinä, jotka ovat yksilöllisiä, mutta samaan aikaan jatkuvasti vuorovaikutuksessa sosiokulttuurisen ympäristön kanssa (ks. Dufva 2006, Kalaja & Barcelos 2011). Dialogisen käsitystentutkimuksen lähtökohtana on, että käsitykset eivät koskaan ole puhtaasti yksilön omia (Wertsch 1993: 70), ja että kaikissa lausumissa on kuultavissa useita eritasoisia ääniä (Bakhtin 1981). Analysoin, millaisia ja keiden ääniä lausumista voidaan erottaa. Luovasta kirjoittamisesta piirtyy tämän aineiston perusteella laaja ja monipuolinen kuva. Tutkittavat pitävät kirjoittamista yhtäältä melko individualistisena toimintana. Toisaalta heidän kuvauksensa toiminnastaan kirjoittamisen oppimiseen liittyen paljastaa monia yhteistyöhön perustuvia toimintatapoja ja näkemyksiä kirjoittamisen yhteisöllisestä ja sosiokulttuurisesta luonteesta. Oppimisen tavoista edustettuina ovat nonformaali, informaali, itseohjautuva ja yhteisöllinen oppiminen. Kaikkia oppimisen tapoja hyödynnetään monipuolisesti. Palaute nähdään hyödyllisenä ja oppimista edistävänä, mutta toisinaan sen vastaanotto voi olla hankalaa. Luovan kirjoittamisen kuvataan antavan elämään sisältöä, iloa ja onnistumisen kokemuksia. Tämän lisäksi luovan kirjoittamisen katsotaan tukevan laajasti tekstitaitoja, kielellistä osaamista sekä näin ollen monipuolisesti opiskelua ja muuta elämää, jossa tekstitaitoja tarvitaan.fi
dc.format.extent78
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.titleLuova kirjoittaminen ja sen oppiminen vapaa-ajalla : tarkastelussa luovaa kirjoittamista harrastavien käsitykset
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202307244567
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineSuomen kielifi
dc.contributor.oppiaineFinnishen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi309
dc.subject.ysokirjoittaminen
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysoluova kirjoittaminen
dc.subject.ysoluovuus
dc.subject.ysoyhteisöllinen oppiminen
dc.subject.ysokäsitykset
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright