Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorLilja, Taru
dc.contributor.authorPukkila, Päivi
dc.contributor.authorHelander, Jaakko
dc.date.accessioned2023-07-10T07:25:36Z
dc.date.available2023-07-10T07:25:36Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationLilja, T., Pukkila, P., & Helander, J. (2021). Monialaisen ohjauksen rakentuminen ohjaustilanteissa : onko monialainen ohjaus monialaista?. <i>Kasvatus</i>, <i>52</i>(3), 282-296. <a href="https://doi.org/10.33348/kvt.112560" target="_blank">https://doi.org/10.33348/kvt.112560</a>
dc.identifier.otherCONVID_183778334
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88336
dc.description.abstractMonialaisia ohjauspalveluita perustellaan niiden myönteisillä vaikutuksilla asiakkaisiin, työntekijöihin ja mukana oleviin palveluntuottajiin, mutta monialaista ohjausta koskeva empiirinen ja teoreettinen tutkimusnäyttö on toistaiseksi vähäistä. Tarkastelemme artikkelissamme sitä, miten eri tavoin monialaista ohjausta toteutetaan toiminnan tasolla. Aineiston muodostaa vuosina 2018–2019 kerätty havainnointiaineisto nuorten ohjaus- ja neuvontapalveluja tuottavan Ohjaamon ohjaustilanteista (n = 68). Kysymme, millaisiin erilaisiin tekoihin monialainen ohjaus jäsentyy ohjauksen työmuodon ja ammatillisten toimintatapojen perusteella, joita olivat ohjaajien lukumäärä, ohjauksen tavoite, ohjauksen työmuoto, ohjaustilanteen kesto, ohjauksen aikaperspektiivi ja tieto-, neuvonta- ja ohjaus (TNO)-jakauma. Twostep-klusterianalyysin tuloksena aineistosta tunnistettiin kolme erilaista ohjauksen tekoa, jotka nimettiin 1) pitkäkestoiseksi monialaiseksi ohjaukseksi, 2) jäsentymättömäksi toisen osaamista hyödyntäväksi yksilöohjaukseksi ja 3) lyhytkestoiseksi työllisyysasioinniksi. Havainnointien perusteella 43 prosenttia tutkituista ohjaustilanteista sijoittui ohjauksen tekoon ”lyhytkestoinen työllisyysasiointi”, jossa ei ilmennyt monialaisuutta. Tulokset tuovat uutta empiiristä tietoa ohjauksen työmuotojen ja ammatillisten toimintatapojen hyödyntämisestä monialaisessa ohjauspalvelussa. Lisäksi tulokset nostavat esiin uuden näkökulman: monialaisen ohjauspalvelun ohjaustilanteet eivät useinkaan rakennu monialaisesti.fi
dc.description.abstractTransdisciplinary guidance services are justified by their positive effects on clients, employees and the service providers involved, but empirical and theoretical research evidence on transdisciplinary guidance is so far limited. In our study, we look at how transdisciplinary guidance is implemented at the operational level. The data consists of observational data collected in 2018–2019 in counselling situations of Finnish One-Stop Guidance Centers, which provide guidance and counselling services for young people (n = 68). We determine which different acts transdisciplinary counselling comprises based on the form of counselling work and professional practices. As a result of a cluster analysis, three different types of counselling were identified from the data, which were named 1) long-term transdisciplinary counselling, 2) unstructured individual counselling that utilizes the expertise of another employee, and 3) short-term employment matters. Based on the findings, 43 per cent of the counselling situations belonged to the cluster short-term employment matters”, which did not show transdisciplinarity. The results provide new empirical information on the utilization of counselling methods and professional practices in transdisciplinary guidance services. Furthermore, the results highlight a new perspective: the counselling situations of a transdisciplinary guidance service are often not built in a transdisciplinary way.en
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen kasvatustieteellinen seura
dc.relation.ispartofseriesKasvatus
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othercounselling methods
dc.subject.othernon-participatory observation
dc.subject.otherprofessional practices of counselling
dc.subject.othertransdisciplinary counselling, transdisciplinary guidance service
dc.titleMonialaisen ohjauksen rakentuminen ohjaustilanteissa : onko monialainen ohjaus monialaista?
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202307104463
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange282-296
dc.relation.issn0022-927X
dc.relation.numberinseries3
dc.relation.volume52
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2020 Kirjoittajat
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysomoniammatillisuus
dc.subject.ysoohjaus (neuvonta ja opastus)
dc.subject.ysoohjaajat (kasvatus ja opastus)
dc.subject.ysoopinto-ohjaus
dc.subject.ysotyötavat
dc.subject.ysomonialaisuus
dc.subject.ysoammatinvalinnanohjaus
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p943
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p178
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p30185
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p14999
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p3757
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4217
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p19421
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.relation.doi10.33348/kvt.112560
dc.type.okmA1


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright