Sukupolvien käytettävyystarpeiden eroavuudet sosiaalisessa mediassa
Authors
Date
2023Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Sosiaalisen median sivustoja kohdistetaan usein suoraan nuoremmille käyttäjille, jolloin vanhemmat käyttäjät jäävät omien tarpeidensa kanssa yksin. Tässä kandidaatintutkielmassa tarkasteltiin nuoremman ja vanhemman sukupolven käytettävyystarpeiden eroavaisuuksia sosiaalisen median sovelluksissa, jotta sovelluksia tehdessä voitaisiin molempien ikäryhmien tarpeita ottaa huomioon. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää ja nimetä nuoremman ja vanhemman sukupolven käytettävyystarpeita sosiaalisessa mediassa sekä verrata niitä toisiinsa löytääkseen mahdolliset eroavaisuudet. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Tutkielmassa käytiin läpi sosiaalisen median ja käytettävyyden käsitteet sekä tärkeimpiä menetelmiä, joilla käytettävyyttä arvioidaan, sekä nuoremman ja vanhemman sukupolven tärkeimmät tarpeet sosiaalista mediaa käyttäessä. Tutkimuksessa tuloksissa otettiin myös hieman mukaan yleisesti teknologia, sillä sosiaalista mediaa käytetään laitteiden avulla. Tuloksista vahvistettiin, että sukupolvilla on erilaisia käytettävyys tarpeita sosiaalista mediaa käyttäessä. Nuoremmilla käytettävyys tarpeet painottuivat etenkin tehokkuuden ja tyytyväisyyden osa-alueisiin, kun taas vanhemmilla tarve kohdistui enemmän heidän fyysisten ja kognitiivisten heikkouksien sekä sosiaalisen median ja teknologian vähäisemmän tietämyksen tukemiseen.
...
Social media sites are often targeted towards directly at younger users, while older users are left alone with their needs for using social media. This bachelor’s thesis examined the usability needs of younger and older generations in social media sites, so that the needs of both age groups could be considered when making applications. The aim of this research was to find and name the usability needs of younger and older generations in using social media and compare the findings to each other to detect the possible differences. The study was carried out as a literary review. The thesis examined the concept of social media, the concept of usability and the most important methods used to evaluate usability, as well as the most important needs of the younger and older generations when using social media. Also, problems of using technolo-gy were acknowledged in the study, as social media is used with the help of devices. However, the research didn’t look at technology in a deeper level. The results confirmed that the generations have different usability needs when using social media. The younger generations needs were especially focused on the areas of efficiency and satisfaction, while the older generations needs were more focused on supporting their physical and cognitive weaknesses and their lesser knowledge of social media and technology.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Syyt yksityisyydestä luopumiseen sosiaalisessa mediassa : hyödyt ja haitat
Myntti, Aleksi (2018)Tämän tutkielma tutkii syitä siihen, miksi sosiaalisen median palvelun käyttäjä luopuu yksityisyydestään julkaisemalla omia henkilökohtaisia tietojaan muun muassa palveluntarjoajan analysoitavaksi ja muiden käyttäjien ... -
Kahden todellisuuden välissä : sosiaalisen pääoman yhteys sosiaalisessa mediassa kohdattuihin kokemuksiin
Jouhki, Jeremias (2023)Sosiaalisesta mediasta on tullut maailmanlaajuinen ilmiö minkä avulla ihmiset voivat jakaa kuvia arjestaan tai keskustella ideoistaan julkisella kentällä mihin kuka tahansa puhelimen omistaja voi osallistua. Tästä ilmiöstä ... -
Johtajuus on katsojan silmissä? : johtajuuskuva kulttuurisena konstruktiona ja sen rakentaminen multimodaalisesti sosiaalisessa mediassa : case: Sanna Marin
Kulju, Roosa (2023)Tämän Pro Gradu -tutkielman tavoitteena oli kuvata ja tunnistaa erilaisia johtajuuskuvan rakentamiseen liittyviä toimintoja ja tutkia niiden taustalla esiintyviä johtajuuskuvan arvopohjaa rakentavia diskursseja. Näitä ... -
Mie sometan, tulisik siekii mukkaa? : karjalaisuus sosiaalisessa mediassa
Hyyryläinen, Pirja (Rautulaisten pitäjäseura, 2019)Sosiaaliseksi mediaksi kutsutaan internet-pohjaisia viestintäympäristöjä. Tutuimmat ja käytetyimmät sovellukset lienevät Facebook, Instagram ja Twitter. Karjalaiset ja karjalaisorganisaatiot ovat ahkeria sosiaalisen median ... -
Kohdennetun mainonnan ongelmat sosiaalisessa mediassa
Hirvonen, Heikki (2019)Tässä tutkimuksessa käsitellään kohdennettua mainontaa, käyden ensin läpi teoriaa kohdennettuun mainontaan liittyen, ja sen jälkeen pohtien siitä seuraavia ongelmia. Tarkastelua tehdään erityisesti sosiaalisen median ...