Teaching English through digital exercises : a material package for upper secondary EFL teachers
Tutkielma on digitaalisiin opetusmenetelmiin pohjautuva materiaalipaketti lukion englannin kielen opettajille. Lisääntyvä digitalisaatio yhteiskunnassa ja digitaalisten taitojen vaadittavuus lukio-opetuksessa on tehnyt digitaalisesta materiaalista entistä yleisempää ja tärkeämpää. Digitaalisten taitojen vaadittavuus on myös lisännyt monilukutaidon, ja siihen liittyvän digilukutaidon tarpeellisuutta. Yhdistyneiden Kansakuntien mukaan moni- ja digilukutaidot on nimetty olennaisiksi taidoiksi kaikille aikuisille vuoteen 2030 mennessä (Antony et al. 2019).
Materiaalipaketin teoreettinen tausta rakentuu monilukutaidon, digilukutaidon ja digitaalisen kielenopetuksen käsitteiden ympärille. Taustoituksessa korostetaan myös opettajan asemaa digitaalisessa kieltenopetuksessa, sekä luokkahuonetta digitaalisen kieltenopetuksen ympäristönä. Digitaaliset oppimisympäristöt tarjoavat monipuolisen lähtökohdan monilukutaidon ja kielen harjoittamiseen, mutta tuovat mahdollisuuksien lisäksi myös haasteita, jotka täytyy ottaa huomioon onnistuneen oppimisen varmistamiseksi. Materiaalipaketin tavoitteena on, että lukion englannin kielen opettajat voivat hyödyntää digitaalisia oppimistehtäviä kieltenopetuksessaan, ja se tarjoaa heille monipuolisia, joustavia ja olennaisia tehtäviä. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi materiaalipaketin laatimisessa on noudatettu Opetushallituksen (2022d) ja Saarisen (2020) ohjeita laadukkaasta opetusmateriaalista. Lisäksi materiaalipaketin tehtävät on rakennettu lukion englannin opetukselle olennaisiin teemoihin.
Suunniteltu materiaalipaketti koostuu viidestä eri teemasta: kulttuuri, globalisaatio ja yhteiskunnalliset kysymykset; ympäristö ja kestävä kehitys; terveelliset elämäntavat, ruoka, ja ruokavalio; hyvinvointi ja onnellisuus, sekä identiteetti, perhe ja harrastukset. Nämä teemat on valittu kahden yleisimmän lukion englannin kielen oppikirjan, New Insights ja Elements, teemoista, sekä teemoista, joita painotetaan Lukion opetussuunnitelman perusteissa (2019). Jokaisessa teemasta on kolme tehtävää, jotka harjoittavat monilukutaitoja ja digilukutaitoja. Materiaalipaketti tavoitteena on olla monipuolinen, opetukseen mukautuva ja monikielisyyttä harjoittava kokonaisuus, joka sopii käytettäväksi lukion englannin kielten opettajien erilaisiin opetustarpeisiin.
...
Keywords
digital exercises material package digital language learning monilukutaito oppimateriaali englannin kieli opetus lukio tietokoneavusteinen opetus digitaalitekniikka lukutaito tietokoneavusteinen oppiminen opettajat multiliteracy study material English language teaching and instruction general upper secondary school computer-assisted teaching digital technology literacy computer-assisted learning teachers
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
The purple soulstone : material package for teaching English to eighth graders through gamification, augmented reality and interactive storytelling
Pajakko, Anton (2023)Pelillistämisestä on tullut koko ajan suositumpaa, eikä sen suosio näytä olevan laskussa. Nykyään sitä käytetään niin työelämässä kuin opettamisessakin. Kapp (2012) määrittelee pelillistämisen seuraavasti: peli elementtien ... -
Note the modes! : a multiliteracies material package for an English module
Pitkäranta, Ella (2022)Ensimmäinen monilukutaidon määritelmä pohjaa The New London Groupin (2000) artikkeliin, jonka mukaan monilukutaito tarkoittaa tulevaisuuden kannalta välttämätöntä multimodaalista lukutaitoa. Nykyään termillä viitataan ... -
Teaching English through Arts in upper secondary school : a photographic teaching material package
Hämäläinen, Ville (2017)Lukion opetussuunnitelma uudistui vuonna 2015. Uudistuneessa OPS:ssa kannustetaan oppiainerajat ylittävään laaja-alaiseen oppimiseen. Tämä tarjoaa uusia ja mielenkiintoisia lähestymistapoja kielenopettamiseen lukiossa. ... -
Foundational English literacy development in India: a randomised-control trial using phonics instruction and GraphoLearn
Bora, Deepti; Patel, Priyanka; Psyridou, Maria; Ruotsalainen, Jenni; Richardson, Ulla; Torppa, Minna (2024)Foundational literacy is a key lever for achieving higher levels of learning and societal wellbeing. However, with an enrolment of over 250 million children in schools, India is currently challenged by learning deprivation. ... -
Start talking! : a communicative material package for the upper secondary school oral English course
Kallio, Sanni (2016)Suullisen kielitaidon opetus etenkin lukiossa on saanut viime aikoina paljon huomiota osakseen. Tästä huolimatta suullinen kielitaito jää valitettavan usein muiden kielitaidon osa-alueiden varjoon, mikä saattaa osaltaan ...