dc.contributor.advisor | Ekonoja, Antti | |
dc.contributor.author | Huttunen, Emmi | |
dc.date.accessioned | 2023-06-28T10:30:35Z | |
dc.date.available | 2023-06-28T10:30:35Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88107 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajaopiskelijoiden sekä luokanopettajana työskentelevien käsityksiä tieto- ja viestintäteknologian opettamisesta alakoulussa. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, miten ryhmien käsitykset eroavat toisistaan. Käsityksiä vertailtiin myös Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin 2014. Tutkimuksen aineisto kerättiin avoimella sähköisellä lomakkeella ja 39 vastausta analysoitiin fenomenografisesti.
Aineistosta syntyi kokonainen kuvauskategoria, joka jakautui ylätason kategorioiksi syyt, sisällöt ja haasteet. Syyt jakautuivat keskitason kategorioiksi yhteiskunta, yhdenvertaisuus, vuorovaikutus, opetuksen suunnittelu sekä arviointi. Sisällöt-kategoria koostui keskitason kategorioista käytön tavat, turvallisuus, TVT-taidot sekä integrointi. Haasteet-kategoria muodostui, kun keskitason kategoriat laitteet, oppimisympäristöt, asenteet, opettajat ja oppilaat yhdistettiin.
Luokanopettajaopiskelijoiden ja luokanopettajien käsitykset olivat melko samankaltaisia, erona oli kuitenkin työssäkäyvien laajemmat käsitykset. Tutkittavilla oli joistakin asioista eri käsitykset. Esimerkiksi luokanopettajista suurin osa ajatteli TVT:tä olevan liian vähän, kun taas opiskelijat ajattelivat sitä olevan jopa liikaa. Kolmantena tutkimuskysymyksenä oli käsitysten ja perusopetuksen opetussuunnitelman vertailu. Ne vastasivat melko hyvin toisiaan. Huomion arvoista on ohjelmoinnin mainintojen suppea määrä. | fi |
dc.description.abstract | This study investigated the perceptions of primary school teacher students and practicing primary school teachers regarding the teaching of information and communication technology (ICT) in primary education.
Additionally, the aim was to examine the differences in perceptions between these two groups. The perceptions were also compared to the National Core Curriculum for Basic Education 2014. The data for the study was collected through an open electronic form, and 39 responses were analysed using a phenomenographic approach.
From the data, a comprehensive descriptive category emerged, which was divided into higher-level categories: reasons, contents, and challenges. The reasons category was further divided into intermediate-level categories: society, equality, interaction, instructional design, and assessment. The contents category consisted of intermediate-level categories: modes of use, safety, ICT skills, and integration. The challenges category emerged when the intermediate-level categories of devices, learning environments, attitudes, teachers, and students were combined.
The perceptions of primary school teacher students and practicing primary school teachers were quite similar, although the working teachers had broader perceptions. However, there were some differences in their views on certain aspects. For example, most teachers thought there was too little ICT, while students believed there was even too much of it. The third research question focused on comparing the perceptions with the Basic Education Curriculum Guidelines, and they were fairly consistent with each other. It is worth noting that there were only a few mentions of programming. | en |
dc.format.extent | 103 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | tieto- ja viestintäteknologia | |
dc.subject.other | TVT | |
dc.subject.other | opettaminen | |
dc.subject.other | uudet lukutaidot | |
dc.subject.other | oppimistilanne | |
dc.title | "Tätä osa-aluetta ja sen merkitystä usein vähätellään" : luokanopettajaopiskelijoiden ja luokanopettajien käsityksiä TVT:n opettamisesta alakoulussa | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202306284204 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Informaatioteknologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Information Technology | en |
dc.contributor.laitos | Informaatioteknologia | fi |
dc.contributor.laitos | Information Technology | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Koulutusteknologia | fi |
dc.contributor.oppiaine | Koulutusteknologia | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.copyright | © The Author(s) | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 601 | |
dc.subject.yso | digitalisaatio | |
dc.subject.yso | fenomenografia | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | käsitykset | |
dc.subject.yso | tieto- ja viestintätekniikka | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |