Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLiinamaa, Tarja
dc.contributor.authorHyöky, Elma
dc.contributor.authorKinnunen, Mariella
dc.date.accessioned2023-06-28T04:28:52Z
dc.date.available2023-06-28T04:28:52Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/88093
dc.description.abstractUusia tiloja varhaiskasvatukselle, kouluille ja päiväkotikouluille on rakennettu, rakennetaan ja tullaan rakentamaan eri puolille Suomea. Ne ovat suuria investointeja, joiden käyttöikä tulee olla pitkä ja näin myös resurssiviisas. Fyysisten oppimisympäristöjen tutkimusta on kuitenkin melko vähän, varsinkin varhaiskasvatuksen osalta. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, mitä erityisesti päiväkotikoulujen fyysisten oppimisympäristöjen suunnittelu- ja rakennusvaiheessa tulisi ottaa huomioon. Selvitimme, millaisia oppimisympäristötekijöitä varhaiskasvatuksen ja alakoulun henkilökunta pitää tärkeänä sekä sitä, miten näiden ryhmien kokemukset eroavat keskenään. Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisenä tutkimuksena. Aineisto on osa Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksessa vuonna 2022 kerättyä aineistoa oppimisympäristöistä. Tähän tutkimukseen osallistui yhteensä 73 varhaiskasvatuksen ja alakoulun henkilökunnan jäsentä, joista suurin osa on opettajia. Aineistonkeruu tapahtui kyselylomakkeella, jossa oli standardoitujen kysymysten lisäksi avoimia kysymyksiä. Oppimisympäristötekijöiden koettua tärkeyttä tarkasteltiin muuttujien keskihajonnalla. Varhaiskasvatuksen ja alakoulun henkilökunnan välisiä eroja tarkasteltiin Mann-Whitney U -testillä. Laadullista aineistoa analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tulokset osoittivat, että fyysisissä oppimisympäristöissä on useita erittäin tärkeäksi koettuja oppimisympäristötekijöitä, ja että varhaiskasvatuksen ja alakoulun henkilöstön välillä on eroa siinä, mitä tekijöitä he kokivat tärkeänä ja mitä he toivovat oppimisympäristöltä. Tärkeänä koettiin, että fyysisissä oppimisympäristöissä on tarpeeksi jakotiloja, henkilökunnan työtiloja ja lapsille rauhallisia soppeja ja leikkipaikkoja. Lisäksi toivottiin, että akustiikkaan panostetaan entistä enemmän, ja että tilat ovat tarpeeksi väljät. Tutkimus antaa lisäarvoa päiväkotikouluhankkeiden suunnittelu- ja rakennusprosessiin sekä luo yleistä käsitystä nykyaikaisen varhaiskasvatuksen ja alakoulun fyysisestä oppimisympäristöstä.fi
dc.format.extent77
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherpäiväkotikoulu
dc.titlePäiväkotikoulujen oppimisympäristön rakentuminen : päiväkotikouluhankkeiden suunnittelu ja rakennusvaihetta edeltävä toiminta
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306284162
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysorakennussuunnittelu
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.subject.ysopäiväkodit
dc.subject.ysoalakoulu
dc.subject.ysosuunnittelu
dc.subject.ysoesiopetus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright