Päiväkotikoulujen oppimisympäristön rakentuminen : päiväkotikouluhankkeiden suunnittelu ja rakennusvaihetta edeltävä toiminta
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Uusia tiloja varhaiskasvatukselle, kouluille ja päiväkotikouluille on rakennettu, rakennetaan ja tullaan rakentamaan eri puolille Suomea. Ne ovat suuria investointeja, joiden käyttöikä tulee olla pitkä ja näin myös resurssiviisas. Fyysisten oppimisympäristöjen tutkimusta on kuitenkin melko vähän, varsinkin varhaiskasvatuksen osalta. Tässä tutkimuksessa selvitettiin, mitä erityisesti päiväkotikoulujen fyysisten oppimisympäristöjen suunnittelu- ja rakennusvaiheessa tulisi ottaa huomioon. Selvitimme, millaisia oppimisympäristötekijöitä varhaiskasvatuksen ja alakoulun henkilökunta pitää tärkeänä sekä sitä, miten näiden ryhmien kokemukset eroavat keskenään. Tutkimus toteutettiin monimenetelmällisenä tutkimuksena. Aineisto on osa Jyväskylän yliopiston Koulutuksen tutkimuslaitoksessa vuonna 2022 kerättyä aineistoa oppimisympäristöistä. Tähän tutkimukseen osallistui yhteensä 73 varhaiskasvatuksen ja alakoulun henkilökunnan jäsentä, joista suurin osa on opettajia. Aineistonkeruu tapahtui kyselylomakkeella, jossa oli standardoitujen kysymysten lisäksi avoimia kysymyksiä. Oppimisympäristötekijöiden koettua tärkeyttä tarkasteltiin muuttujien keskihajonnalla. Varhaiskasvatuksen ja alakoulun henkilökunnan välisiä eroja tarkasteltiin Mann-Whitney U -testillä. Laadullista aineistoa analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tulokset osoittivat, että fyysisissä oppimisympäristöissä on useita erittäin tärkeäksi koettuja oppimisympäristötekijöitä, ja että varhaiskasvatuksen ja alakoulun henkilöstön välillä on eroa siinä, mitä tekijöitä he kokivat tärkeänä ja mitä he toivovat oppimisympäristöltä. Tärkeänä koettiin, että fyysisissä oppimisympäristöissä on tarpeeksi jakotiloja, henkilökunnan työtiloja ja lapsille rauhallisia soppeja ja leikkipaikkoja. Lisäksi toivottiin, että akustiikkaan panostetaan entistä enemmän, ja että tilat ovat tarpeeksi väljät. Tutkimus antaa lisäarvoa päiväkotikouluhankkeiden suunnittelu- ja rakennusprosessiin sekä luo yleistä käsitystä nykyaikaisen varhaiskasvatuksen ja alakoulun fyysisestä oppimisympäristöstä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Uuden oppimista, kokeilua ja pohtimista : yhteisöllisiä ja yksilöllisiä oppimispolkuja esi- ja alkuopetuksen yhteistyössä
Forss-Pennanen, Pirjo (Jyväskylän yliopisto, Chydenius-instituutti, 2006) -
Esiopetusikäisten lasten varhaiskasvatuksen fyysiseen ympäristöön liittämät merkitykset
Husu, Heidi (2010)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mikä on esiopetusikäiselle lapselle merkityksellistä fyysisessä varhaiskasvatusympäristössä. Millainen esiope-tuksen varhaiskasvatusympäristö on lapsen silmin, ja mitä lapsi arvostaa ... -
Lasten yksilöllisten lähtökohtien huomioon ottaminen ryhmätason suunnittelussa varhaiskasvatuksessa
Lehtonen, Sanni (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin päiväkotien kasvattajatiimien toteuttamaa suunnittelua. Lisäksi tarkasteltiin kirjaamisen ja etenkin valmiin suunnitteluvälineen, Kasvattajayhteisön toimintatavat -suunnitelman, merkitystä ... -
Hyvän oppimisen tilat
Szabó, Tamás Péter; Pöysä-Tarhonen, Johanna (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2023)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.