Kuulovammaisena yleisopetuksen liikunnassa
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella koululiikuntaa kuulovammaisen oppilaan
näkökulmasta. Pyrkimyksenä on selvittää olemassa olevien tutkimusten perusteella, miten
kuulovammaiset oppilaat kokevat koululiikunnan yleisopetuksessa, sekä verrata sitä
kuulovammaisten koulujen liikunnanopetukseen.
Tutkielman perusteella kuulovammaiset pärjäävät hyvin koululiikunnassa, eikä vamma rajoita
osallistumista yleisopetuksen liikuntaan juurikaan, kunhan oppilaan tuen tarpeet huomioidaan
opetuksessa. Haasteita esiintyy erityisesti kommunikoinnin osalta. Kielimuuri viittomakieltä
käyttävien oppilaiden kanssa ja liikuntatuntien huonot kuunteluolosuhteet voivat vaikuttaa
merkittävästi liikuntakokemuksiin. Kuulovammainen oppilas voi kokea kuulon lisäksi haasteita
myös yksinäisyyden ja huonon itsetunnon kautta.
Tutkimusaineiston mukaan kuulovammaiset oppilaat eivät aina koe saavansa tilaisuutta
näyttää taitojaan liikuntatunneilla. Kuulovammaisten kouluissa liikunta koettiin
mieluisampana oppiaineena ja negatiivisia tunteita oli vähemmän. Yleisopetuksessa oppilaat
myös kokivat enemmän väsymystä.
Kuulovammaisen oppilaan kohtaamisen taito korostuu opettajan työssä yhä enemmän, koska
suurin osa kuulovammaisista oppilaista käy koulunsa yleisopetuksessa muiden ikätovereidensa
kanssa. Moni kuulovammaisen oppilaan osallistumista tukevista keinoista hyödyttää myös
muita oppilaita, joilla kuulovammaa ei ole, joten opettajan olisi hyvä kiinnittää niihin huomiota.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Avustavien teknologioiden käyttö opetuksessa kuurojen ja huonosti kuulevien opiskelijoiden inkluusioon
Valtonen, Waltteri (2020)Tässä tutkielmassa tutustun erilaisiin teknologisiin ratkaisuihin, joilla voidaan tehostaa kuurojen, huonosti kuulevien ja muista oppimisvaikeuksista kärsivien opiskelijoiden etäopetusta. Tärkeimmät havainnot liittyvät ... -
Huonokuuloisten, kuuron ja SI-käyttäjän kokemuksia yleisopetuksesta ja identiteettiprosessista
Sivunen, Nina (2013)Sivunen, Nina 2013. Huonokuuloisten, kuuron ja SI-käyttäjän kokemuksia yleisopetuksesta ja identiteettiprosessista. Kasvatustieteen Pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 82 s. Maamme opetus ... -
The self-concept and socio-emotional development of deaf and hard-of-hearing students in different educational settings and their hearing peers in Ethiopia
Mulat, Mekonnen (Jyväskylän yliopisto, 2018)This thesis examined the socio-emotional problems and self-concept of deaf and hard of hearing (DHH) students in different educational settings (special class/ unit, special school) compared to those of hearing students ... -
Kerromme kuulevien koulusta : viittomakielisenä oppilaana yleisopetuksessa
Sivunen, Ulla (2007)Nykyään monet kuurot ja huonokuuloiset oppilaat integroidaan yleisopetukseen. Osa integroiduista lapsista on viittomakielisiä, joiden näkökulmaa integraatiosta ei ole aiemmin Suomessa tutkittu. Tutkimuksessa selvitettiin, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.