dc.contributor.author | Porkola, Santeri | |
dc.date.accessioned | 2023-06-21T06:43:16Z | |
dc.date.available | 2023-06-21T06:43:16Z | |
dc.date.issued | 2023 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87972 | |
dc.description.abstract | Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää lasten ja nuorten fyysiseen aktiivisuuteen yhteydessä olevia tekijöitä peruskoulun välitunneilla. Tässä tutkielmassa tarkastelun kohteena olivat koulupihan fyysiset olosuhteet, kuten koulupihan luonto, koko, pinnanmuodot, ja kiinteät välineistöt. Muita tekijöitä olivat käytössä olevat välituntivälineet, organisoitu toiminta ja valvonta välitunneilla.
Liikkuminen parantaa terveyttä ja ehkäisee sairauksia. Lapsista ja nuorista kuitenkin vain noin kolmasosa täyttää liikkumissuositukset, minkä vuoksi lasten ja nuorten fyysistä aktiivisuutta olisi hyvä saada lisättyä. Välitunnit soveltuvat tähän hyvin, sillä niitä on peruskoulun aikana Suomessa noin 2000 tuntia ja liikuntaa noin 600 tuntia. Fyysisellä aktiivisuudella tarkoitetaan kaikkea liikettä, kun taas liikunnalla viitataan usein tarkoituksenmukaisuuteen ja suunnitelmallisuuteen. Fyysinen aktiivisuus sopii terminä paremmin tähän tutkielmaan, sillä välitunneilla voidaan katsoa myös tapahtuvan liikettä liikunnan lisäksi.
Tulosten mukaan koulun välitunneilla lasten ja nuorten fyysiseen aktiivisuuteen oli yleisimmin positiivisesti yhteydessä koulupihan monipuolisuus. Suurempi pihan koko, pinnanmuotojen vaihtelu, sekä useat kiinteät välineet olivat yhteydessä fyysisen aktiivisuuden esiintymiseen ja lisääntymiseen. Välituntivalvonnasta ja organisoidun toiminnan yhteydestä lasten ja nuorten fyysiseen aktiivisuuteen välitunneilla löytyi vastakkaisia tuloksia. Tutkielmassa käsiteltyjen tekijöiden yhteisvaikutus näyttäisi olevan positiivisesti yhteydessä fyysiseen aktiivisuuteen. Tutkielman tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi koulupihan suunnitteluvaiheessa. | fi |
dc.format.extent | 28 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | koulupiha | |
dc.title | Lasten ja nuorten fyysinen aktiivisuus : mikä lapsia ja nuoria liikuttaa peruskoulun välitunneilla? | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202306214024 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikunta- ja terveystieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | välitunnit | |
dc.subject.yso | nuoret | |
dc.subject.yso | fyysinen aktiivisuus | |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |