Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorPorkola, Santeri
dc.date.accessioned2023-06-21T06:43:16Z
dc.date.available2023-06-21T06:43:16Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87972
dc.description.abstractTämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää lasten ja nuorten fyysiseen aktiivisuuteen yhteydessä olevia tekijöitä peruskoulun välitunneilla. Tässä tutkielmassa tarkastelun kohteena olivat koulupihan fyysiset olosuhteet, kuten koulupihan luonto, koko, pinnanmuodot, ja kiinteät välineistöt. Muita tekijöitä olivat käytössä olevat välituntivälineet, organisoitu toiminta ja valvonta välitunneilla. Liikkuminen parantaa terveyttä ja ehkäisee sairauksia. Lapsista ja nuorista kuitenkin vain noin kolmasosa täyttää liikkumissuositukset, minkä vuoksi lasten ja nuorten fyysistä aktiivisuutta olisi hyvä saada lisättyä. Välitunnit soveltuvat tähän hyvin, sillä niitä on peruskoulun aikana Suomessa noin 2000 tuntia ja liikuntaa noin 600 tuntia. Fyysisellä aktiivisuudella tarkoitetaan kaikkea liikettä, kun taas liikunnalla viitataan usein tarkoituksenmukaisuuteen ja suunnitelmallisuuteen. Fyysinen aktiivisuus sopii terminä paremmin tähän tutkielmaan, sillä välitunneilla voidaan katsoa myös tapahtuvan liikettä liikunnan lisäksi. Tulosten mukaan koulun välitunneilla lasten ja nuorten fyysiseen aktiivisuuteen oli yleisimmin positiivisesti yhteydessä koulupihan monipuolisuus. Suurempi pihan koko, pinnanmuotojen vaihtelu, sekä useat kiinteät välineet olivat yhteydessä fyysisen aktiivisuuden esiintymiseen ja lisääntymiseen. Välituntivalvonnasta ja organisoidun toiminnan yhteydestä lasten ja nuorten fyysiseen aktiivisuuteen välitunneilla löytyi vastakkaisia tuloksia. Tutkielmassa käsiteltyjen tekijöiden yhteisvaikutus näyttäisi olevan positiivisesti yhteydessä fyysiseen aktiivisuuteen. Tutkielman tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi koulupihan suunnitteluvaiheessa.fi
dc.format.extent28
dc.language.isofi
dc.subject.otherkoulupiha
dc.titleLasten ja nuorten fyysinen aktiivisuus : mikä lapsia ja nuoria liikuttaa peruskoulun välitunneilla?
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306214024
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaLiikuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sport and Health Sciencesen
dc.contributor.laitosLiikunta- ja terveystieteetfi
dc.contributor.laitosSport and Health Sciencesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLiikuntapedagogiikkafi
dc.contributor.oppiainePhysical Education Teacher Educationen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi502
dc.subject.ysovälitunnit
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysofyysinen aktiivisuus
dc.subject.ysolapset (ikäryhmät)


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot