Show simple item record

dc.contributor.advisorPaloniemi, Susanna
dc.contributor.authorKuivalainen, Hanna
dc.date.accessioned2023-06-20T05:59:24Z
dc.date.available2023-06-20T05:59:24Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87931
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää työntekijöiden kokemusten kautta, millaisia henkilöstön kehittämisen käytäntöjä organisaatiossa ilmenee, ja miten nämä käytännöt tukevat kestävää oppimista. Kestävällä oppimisella viitataan oppimisprosessien kestävyyteen. Tavoitteena oli tuottaa uutta tietoa kestävän oppimisen tukemisesta henkilöstön kehittämisen keinoin. Tutkimuskysymykset olivat: 1) Millaisia henkilöstön kehittämisen käytäntöjä organisaatiossa ilmenee työntekijöiden kokemana? 2) Miten henkilöstön kehittämisen käytännöt tukevat työntekijöiden kestävää oppimista heidän kokemustensa perusteella? Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja sen tieteenfilosofisessa taustassa on piirteitä fenomenologiasta. Tutkimuksessa hyödynnettiin teemahaastatteluaineistoa (N = 10), joka on kerätty osana Jyväskylän yliopiston toteuttamaa Lähijohtaminen kestävän oppimisen edistäjänä työelämässä -tutkimushanketta (JoKo). Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimustulokset osoittivat, että tunnistetut henkilöstön kehittämisen käytännöt voitiin jakaa neljään kategoriaan: 1) Henkilöstökoulutukset, 2) Johtamiskäytänteet, 3) Kehittymistä tukeva työkulttuuri ja 4) Laajenevat työtehtävät. Lähes kaikki tunnistetut käytännöt tukivat kestävää oppimista. Ainoastaan itseopiskelun ja ohjauksen kohdalla tätä ei havaittu. Jatkotutkimuksissa olisi tärkeää kiinnittää huomiota kestävän oppimisen ja sen tuen yksilöllisyyteen. Mielekästä olisi tutkia tarkemmin myös esihenkilöiden roolia kestävän oppimisen tukemisessa.fi
dc.format.extent81
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherhenkilöstön kehittämisen käytännöt
dc.subject.otherkestävä oppiminen
dc.subject.otherteknologia-ala
dc.subject.otherICT-organisaatio
dc.titleHenkilöstön kehittämisen käytännöt ja kestävä oppiminen teknologia-alan työntekijöiden kokemana
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306203986
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineAikuiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineAdult Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi102
dc.subject.ysohenkilöstö
dc.subject.ysooppiminen
dc.subject.ysokehittäminen
dc.subject.ysoosaaminen
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright