Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPalviainen, Åsa
dc.contributor.advisorLönnroth, Harry
dc.contributor.authorKuusela, Hanna
dc.date.accessioned2023-06-19T06:01:27Z
dc.date.available2023-06-19T06:01:27Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87887
dc.description.abstractTässä maisterintutkielmassa selvitin opiskelijoiden ajatuksia opiskelusta ruotsin kurssilla eräässä amattioppilaitoksessa. Kurssi toteutettiin poikkeuksellisesti etäopetuksena Covid-19-pandemian aiheuttaman koulujen sulkemisen seurauksena. Ruotsin kielen kurssi kuuluu ammatillisen perustutkintoon johtavassa koulutuksessa pakollisiin opintojaksoihin. Viimeisellä oppitunnillaan oppilaat tekivät kuvan aiheesta Ajatuksia opiskelusta kurssilla Viestintä ja vuorovaikutus toisella kotimaisella kielellä, ruotsi. Kuvan sai tehdä haluamallaan tavalla paperille tai tietokoneella. Tutkimuksen aineisto muodostuu näistä kuvista. Niitä palautetiin yhteensä tutkimuksessa käytettäviksi 44 kappaletta. Kuvien analysointiin käytettiin kvalitatiivisen aineiston sisällönanalyysiä. Ammatillisen koulutuksen reformi aloitti muutoksen toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa vuonna 2018. Tämä muutos kohti itsenäisempää ja yksilöllisempää oppimista kiihtyi vuonna 2020 Covid-19-pandemian seurauksena. Fyysinen oppimisympäristö vaihtui luokkahuoneista opiskelijoiden koteihin tai paikkoihin, joissa oppilaat saattoivat oppituntien ajan muodostaa laitteillaan internet-yhteyden. Ulkoa päin yhteiskuntaan ja yksilöön kohdistuva uhka aiheuttivat muutoksen sekä oppimisympäristöihin että turvallisuuden tunteeseen. Jotta oppimista voi tapahtua, tulee oppimisympäristön olla turvallinen. Lisäksi vuorovaikutus on edellytys oppimiselle. Opetus- ja kulttuuriministeriö on asettanut pitkän tähtäimen tavoitteeksi keventää fyysisiä oppimisympäristöjä sekä lisätä ajasta ja paikasta riippumatonta opiskelua. Tutkimuksen kuvissa esiin nousi yhtenä hallitsevana tekijänä yksinäisyys. Vuorovaikutus puolestaan kuvissa näkyi vain heikosti. Se tapahtui opettajan ja opiskelijan välillä eikä lainkaan oppilaiden välillä. Fyysistä oppimisympäristöä kuvattiin niukasti ja sitä edusti pääasiassa tietokone. Kuvat ilmensivät enemmänkin yksinäistä etäopiskelutilannetta eikä niinkään erityisesti ruotsin kielen opiskelua. Tämän ja aiempien tutkimusten perusteella voidaan todeta, että opiskelutilanteessa on tärkeää panostaa vuorovaikutukseen, kuulla ja nähdä oppilas ja tämän kokonaistilanne. On tärkeää tehdä näkyväksi oppilaiden ajatuksia etäopiskelusta ja pohtia, kuinka turvallisuuden tunteeseen ja vuorovaikutukseen voidaan etäopetuksessa vaikuttaa riittävästi, jotta oppilas voisi kokea tulevansa kuulluksi ja osallistua aktiivisesti opetukseen.fi
dc.format.extent51
dc.language.isosv
dc.rightsIn Copyright
dc.titleHör du mig! : tankar kring kursen i svenska vid en oförutsedd övergång till distansundervisning vid ett yrkesinstitut under covid-19-pandemin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306193942
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineRuotsin kielifi
dc.contributor.oppiaineSwedishen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi306
dc.subject.ysoruotsin kieli
dc.subject.ysoetäopetus
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.subject.ysoCOVID-19
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright