Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorRiekkinen, Janne
dc.contributor.authorBaburin, Mark
dc.date.accessioned2023-06-16T06:58:40Z
dc.date.available2023-06-16T06:58:40Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/87859
dc.description.abstractTässä tutkielmassa käsitellään tekoälyä ja sen käyttöönoton haasteita yritysmarkkinoinnissa. Tietokoneiden tehon nopea parantuminen ja uusien sovellusten kehittäminen ovat vaikuttaneet tekoälyn käyttöön yrityksissä ja markkinoinnissa. Vaikka tekoälyn potentiaalisia hyötyjä ja sen tuoman muutoksen yritysmarkkinointiin on vaikeata kiistää, monet yritykset eivät ole toistaiseksi ottaneet tekoälyä käyttöön yritysmarkkinoinnissa. Tässä tutkielmassa perehdyttiin haasteisiin, jotka vaikeuttivat tekoälyn käyttöönottoa ja sen soveltamista yritysmarkkinoinnissa. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena. Tiedonkeruussa hyödynnettiin tutkimusartikkeleita ja tutkimuskirjallisuutta. Tutkielmassa vastattiin kahteen päätutkimuskysymykseen, jotka ovat: ” Minkälaisia käyttöönoton haasteita tekoälyllä on yritysmarkkinoinnissa?” ja ” Miksi tekoälyn käyttö on toistaiseksi rajallista yritysmarkkinoinnissa?”. Tutkielmassa määritettiin käsitteet tekoäly ja yritysmarkkinointi, minkä jälkeen vastattiin tutkimuskysymyksiin. Tutkielmassa todettiin, että huolimatta tekoälyn suuresta potentiaalista yritysmarkkinoinnissa, sen käyttöönottoa vaikeuttaa datan heikkolaatuisuus, asiakkaiden yksityissuojan vaarantuminen ja vaikeudet digitaalisen infrastruktuurin päivittämisessä. Lisäksi tutkielmassa todettiin, että rajalliseen käyttöön vaikutti yrityksen henkilöstön osaamisen päivittäminen ja tekoälyn vaatimat suuret rahalliset alkusijoitukset. Erilaiset käyttöönoton haasteet vaikuttavat eri yritysmarkkinoinnin osa-alueisiin, minkä vuoksi yritysmarkkinoinnissa on toistaiseksi suhtauduttu tekoälyn käyttöönottoon maltillisesti.fi
dc.description.abstractThis thesis discusses artificial intelligence and the challenges of its adoption in business-to-business marketing. Rapid improvements in computer power and the development of new applications have influenced the use of artificial intelligence in business and marketing. While the potential benefits of artificial intelligence and the change it brings to business-to-business marketing are hard to dispute, many companies have not yet adopted artificial intelligence in various business-to-business marketing activities. This thesis addressed the challenges that hindered the adoption and application of artificial intelligence in business-to-business marketing. The thesis is conducted as a literature review. Research articles and research literature are utilized in data collection. The thesis answered two main research questions, which were: " What are the challenges of artificial intelligence adoption in business-to-business marketing?" and " Why is the use of artificial intelligence so far limited in business-to-business marketing?". The thesis defines the concepts of artificial intelligence and business-to-business marketing after which the research questions are answered. The thesis concludes that despite the great potential of artificial intelligence in business-to-business marketing, its adoption is hampered by the poor quality of data, concerns about customer privacy and the difficulties in updating the digital infrastructure around artificial intelligence. In addition, this thesis concludes that upgrading the skills of the company´s staff and the high initial financial investment required for artificial intelligence makes adoption difficult. The various adaption challenges affect different aspects of business-to-business marketing, which is why companies have so far taken cautious attitude towards artificial intelligence adaption in business-to-business marketing.en
dc.format.extent32
dc.language.isofi
dc.titleTekoälyn käyttöönoton haasteet yritysmarkkinoinnissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202306163914
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi601
dc.subject.ysotekoäly
dc.subject.ysoyritysmarkkinointi
dc.subject.ysokoneoppiminen


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot